
TV grootste reclamekanaal vakantieplatformen
- 23 april 2025
TV is het reclamekanaal met het grootste bereik (31%) voor vakantieplatformen. De jongste groep, 18- tot en met 34-jarigen, ziet het meeste reclame van vakantieplatformen (68%). Bij touroperators is TV eveneens het meest succesvolle kanaal (38%), terwijl voor hotelketens internetreclame (21%) het grootste bereik heeft. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.200 Nederlandse consumenten.
TV populairste reclamekanaal
Van de reclame die de consumenten bereikt is bijna een derde (31%) gezien op TV. Daarmee is TV het meest succesvolle reclamekanaal. Het bereik van internetreclame volgt kort daarop met 29%. Verder zien consumenten relatief vaak reclame via e-mail (15%) of social media (14%).

18- tot 34-jarigen zien meeste reclame
Samen bereiken de vakantieplatformen maar liefst 61% van Nederland met reclame. De jongste groep, 18- tot en met 34-jarigen, ziet vaker reclame (68%) dan 35- tot en met 49-jarigen (59%) en 50-plussers (58%).
Internet minder populair kanaal voor touroperators
Net als bij vakantieplatformen is TV het meest succesvolle reclamekanaal voor touroperators (38%). Daarentegen is het bereik van internetreclame een stuk kleiner (18%) onder touroperators. Verder bereiken hotelketens de meeste mensen juist met internetreclame (21%) en een stuk minder mensen met TV-reclame (17%).
Over dit onderzoek
De Nationale Benchmark Vakantieplatformen is een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, boekingen, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor vakantieplatformen. In het onderzoek zijn 5.183 Nederlandse consumenten (18 jaar en ouder) ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.
0 comments on TV grootste reclamekanaal vakantieplatformen