073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Nederlandse deeleconomie stroef op gang

Nederlandse deeleconomie stroef op gang

  • 23 april 2015

Bedrijven als Uber en Airbnb zijn veelvuldig in het nieuws. Desondanks delen Nederlanders niet graag hun spullen. Negen op de tien consumenten heeft nog nooit diensten of producten geleend, gebruikt of aangeboden via een online netwerk. Het risico dat het kapot gaat, dat spullen niet teruggebracht worden en het gedoe met afspraken zijn de belangrijkste redenen voor consumenten om niet te delen. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.001 Nederlandse consumenten.

Gebrek aan vertrouwen om te delen

Als consumenten lenen of uitlenen zullen ze dat altijd eerder doen aan vrienden (60%) of van vrienden (53%). Negentig procent heeft nog nooit diensten of producten geleend, gebruikt of aangeboden via een online netwerk. De drempels die Nederlanders vooral zien zijn het risico dat het kapot gaat (57%), het risico dat men het niet terug brengt (51%), het gedoe met afspraken maken (33%), geen vertrouwen in anderen (28%) en men wil niet dat anderen aan hun spullen komen (28%). De diverse netwerken die inzetten op de deeleconomie zullen moeten zorgen dat deze barrières worden weggenomen om het tot een succes te maken.

Deeleconomie makkelijk en goed voor portemonnee

Eén op de tien consumenten heeft wel ervaring met de deeleconomie via online netwerken. Deze groep ervaart het als makkelijk, goedkoop en zeer geschikt voor spullen die men maar één keer nodig heeft. De consumenten die uitlenen vinden het prettig om mensen te helpen, het geeft een goed gevoel en het is goed voor de eigen portemonnee.

Lage kosten en duurzaamheid belangrijke argumenten

Ruim een derde zou nooit gebruik maken van producten of diensten die men via online netwerken kan lenen of gebruiken. Consumenten zijn het meest bereid om kennis (32%), gereedschap (31%) en klusjes (31%) via online deelnetwerken te regelen. Kleding, schoenen en accessoires (5%) zijn voor consumenten het minst vanzelfsprekend om te lenen. De belangrijkste redenen om wel te lenen via online netwerken zijn geen of lage kosten (38%), hergebruik van producten (24%), duurzaamheid (23%), het sociale aspect (20%) en beschikbaarheid in de buurt (20%).


Producten en diensten die je zou lenen of gebruiken

Auto en huis alleen tegen vergoeding te gebruiken

Wanneer het om het delen van eigen spullen gaat zijn Nederlanders vooral bereid om kennis (68%), boeken (59%), huishoudelijke hulp (56%) en klusjes (53%) aan te bieden of te delen. Men is het minst bereid om de auto uit te lenen (26%) of om het huis of appartement beschikbaar te stellen (27%). Bij het uitlenen van de auto of het beschikbaar stellen van het huis moet er voor consumenten sowieso een vergoeding tegenover staan.

Uber groot in bekendheid, klein in gebruik

Uber is één van de bekendste aanbieders in de deeleconomie (56%), gevolgd door Airbnb (32%). Airbnb is het meest gebruikt. Een op de twintig Nederlanders (5%) heeft weleens via Airbnb geboekt. Slechts 1% van de consumenten heeft weleens gebruik gemaakt van Uber. Dit wordt waarschijnlijk vooral veroorzaakt door de beperkte beschikbaarheid van Uber in Nederland.

Nederlanders zijn het minst positief over Uber

Over het algemeen zijn consumenten positief over de verschillende netwerken die de mogelijkheid tot delen aanbieden. Het meest positief is men over Ticketswap (95%), Thuisafgehaald.nl (94%), Peerby (92%) en Samenrijden.nl (88%). Van de Nederlanders die bekend zijn met Uber geeft de helft (53%) aan positief te staan tegenover Uber.


Houding ten opzichte van aanbieders

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.001 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoek. De diensten van Multiscope brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met het consumentenpanel, B2B panel, Multiscope Themarapporten en software voor online marktonderzoek (Socratos) en social media research (Momentum).

Deel:

Nieuwer

5 handige tips voor een verpakkingsonderzoek

Ouder

Marktonderzoek was nog nooit zo voordelig
0 comments on Nederlandse deeleconomie stroef op gang
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.