Blog

Het toekomstperspectief van de tablet

  • 15 december 2015
Merken als Apple, Samsung en Lenovo hebben last van dalende tablet verkopen in 2015. Een belangrijke reden kan de sterke smartphone markt zijn. Smartphones worden immers groter en krachtiger. Daardoor neemt de smartphone steeds meer functies van de tablet over. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de toekomst van de tablet in Nederland? De resultaten uit […]

Social media cijfers 2015

  • 14 december 2015
Ook in 2015 vonden er verschuivingen plaats in de sociale media profielen van Nederlanders. Facebook is, net als voorgaande jaren, de grote winnaar. De sociale netwerken LinkedIn en YouTube volgen op een respectievelijke derde en vierde plaats. De grootste stijger in de top 10 ten opzichte van 2014 is Pinterest. Het aantal profielen in Nederland […]

Succes audiosystemen afhankelijk van Spotify

  • 3 december 2015
Het streamen van muziek is populair in Nederland. Spotify is zelfs één van de meest gebruikte online mediadiensten. Een gevolg van de stijgende populariteit van muziek streamen is de steeds grotere aanwezigheid van draadloze audio- of smart speaker systemen op de markt. Bekende merken in dit segment zijn Sonos, Bose en Sony. Hoe populair zijn […]

Toekomst van tv kijken in Nederland

  • 24 november 2015
Het mediagebruik in Nederland verandert snel. Door de opkomst van slimme elektronica, video on demand diensten en uitgesteld kijken heeft de consument in 2015 steeds meer alternatieven voor traditioneel tv kijken. Een groot deel van het gebruik van het tv-scherm wordt nu anders ingevuld. Ondanks deze ontwikkelingen blijft regulier tv kijken de belangrijkste activiteit op […]

De concurrentie van Netflix

  • 18 november 2015
Video on demand diensten zoals Netflix zijn populair in Nederland. Naast Netflix zijn er in Nederland nog enkele andere video on demand diensten. Wat zijn de laatste ontwikkelingen en wie zijn de grootste concurrenten? De resultaten uit deze blog komen uit de Smart Electronics Monitor van Multiscope; een rapport met cijfers, trends en ontwikkelingen van […]

Video on demand in 2015 [infographic]

  • 12 november 2015
Video on demand verovert zijn plaats in het Nederlandse huishouden. Netflix en Ziggo On Demand zijn de twee grootste diensten in Nederland. Bijna één op de vijf huishoudens kijkt naar Netflix. Dit zijn meestal jonge en hoog opgeleide huishoudens met kinderen. De resultaten van deze infographic komen uit de Smart Media Monitor van Multiscope. Meer […]

Het nieuwe mediagebruik

  • 5 november 2015
Kijkt u regelmatig naar een serie of film op Netflix? Ik niet, maar veel Nederlanders doen dat wel (17%). Binnen mijn eigen omgeving is dit percentage hoger. Soms heb ik zelfs het idee dat ik de enige ben die geen Netflix heeft. Uit de Smart Electronics Monitor van Multiscope blijkt dat jonge en hoog opgeleide […]

Trends in mediadiensten en slimme elektronica

  • 27 oktober 2015
Op 15 oktober is de Smart Electronics Monitor verschenen. Het onderzoek naar slimme elektronica en mediadiensten. In het rapport worden de resultaten van ongeveer 50 apparaten en mediadiensten, zoals smart tv, audiostreamers, gameconsoles, video on demand diensten, muziek streamingsdiensten en e-bookplatformen gepresenteerd. Het rapport geeft een compleet inzicht in bekendheid, bezit, gebruik, profiel, tijdsbesteding en […]

Passieve e-booklezer wordt vergeten

  • 21 oktober 2015
Het gebruik van online (streaming) mediadiensten is sterk in opkomst. Spotify en Netflix zijn de bekendste voorbeelden. Uit de Smart Electronics Monitor van Multiscope blijkt dat ook Blendle en Uitzending Gemist flink aan de weg timmeren. Vorig jaar was er uitbreiding in het aanbod van online mediadiensten met de lancering van Elly’s Choice (2014), Bliyoo […]