
Hubo uitblinker op waardestrategie ‘beste service’
- 1 augustus 2025
Hubo is de uitblinker op de waardestrategie ‘beste service’ (3,76). Van alle branches binnen de woonbranche hecht de keukenbranche de meeste waarde aan ‘beste service’. Desondanks scoort de keukenbranche gemiddeld het laagst op deze waardestrategie. Dit blijkt uit Uitblinkers Woonbranche, een grootschalig onderzoek onder ruim 5.000 Nederlanders.
Hubo scoort 3,76 op ‘beste service’
Hubo is de uitblinker op de waardestrategie ‘beste service’ (3,76). Volgens klanten biedt Hubo dus een uitstekende dienstverlening. Dit, hoewel slechts 14% van Nederland de service van een bouwmarkt het belangrijkst vindt. Auping (3,60) volgt op de tweede plaats en Welkoop (3,56) sluit de top drie.

‘Beste service’ belangrijker in keukenbranche
De marktwensen brengen de behoeften van de consumenten in de woonbranche in kaart. In elke sector vinden consumenten ‘beste product’ het belangrijkst. Binnen de keukenbranche hecht de helft (50%) van de consumenten de meeste waarde aan het ‘beste product’. Daarnaast kiest bijna een derde (32%) voor de ‘beste service’. In geen enkele andere branche is dit percentage zo hoog.
Keukenbranche sluit slecht aan bij marktwensen
De keukenbranche scoort gemiddeld 3,26 op ‘beste service’. Dit is het laagste van alle sectoren. Ondanks dat bijna een derde (32%) van Nederland de meeste waarde hecht aan de ‘beste service’ binnen de keukenbranche scoort de sector dus het slechtst van alle sectoren op deze waardestrategie. Dit toont aan dat er kansen liggen voor keukenwinkels. Door meer te focussen op de dienstverlening spelen keukenzaken in op de marktwensen en kunnen zij marktaandeel veroveren.
Positioneringsmodel
Het Treacy en Wiersema model vormt de basis voor dit onderzoek. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces).
De acht stellingen voor de waardestrategie ‘beste service’ zijn:
- Investeert in een langdurige klantrelatie.
- Ziet de klant als koning.
- Onderhoudt goed contact met mij.
- Gaat goed met mijn klachten om.
- Biedt persoonlijke service.
- Focust op hoge klanttevredenheid.
- Biedt goede service.
- Levert maatwerk.
Over dit onderzoek
Uitblinkers Woonbranche is een grootschalig onderzoek naar winkelformules met de beste positionering. In het onderzoek zijn 5.021 klanten (18 jaar en ouder) van de grootste partijen in de woonbranche ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.
0 comments on Hubo uitblinker op waardestrategie ‘beste service’