073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Food
    •   
      • Health
      • Home
      • Kids
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Thuiswerk
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
    •  
      • Merknaam testen
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Food
    •   
      • Health
      • Home
      • Kids
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Thuiswerk
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
    •  
      • Merknaam testen
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Milieu en vervanging redenen voor verduurzamen

Milieu en vervanging redenen voor verduurzamen

  • 28 april 2022

Nederlanders die hun woning in 2021 hebben verduurzaamd hebben dit gedaan omdat het beter is voor het milieu en bestaande apparatuur vervangen moest worden. Ook comfort en het verlagen van de energierekening waren belangrijke motivaties. Dit blijkt uit de tweede editie van Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 4.300 respondenten.

Nederlanders verduurzamen voor het milieu

41% van de Nederlanders die in 2021 hun woning hebben verduurzaamd hebben dit gedaan met het oog op het milieu. Dit is de belangrijkste reden om een woning te verduurzamen. Naast milieuvoordelen spelen ook praktische motieven een rol. Zo geeft 38% aan dat ze een lichtbron toch al moesten vervangen en daarbij gelijk verduurzaamd hebben. Dat geldt ook voor 12% die de cv-ketel moest vervangen, 11% waar al aanpassingen gedaan moesten worden en 10% die verhuist.

Kwart verduurzaamde voor lagere energierekening

Naast idealistische en praktische motieven spelen financiële redenen ook een rol. Zo geeft 24% van degenen die hun woning in 2021 hebben verduurzaamd het omlaag brengen van de energierekening als reden. Gezien de huidige prijsstijgingen van gas en elektriciteit is de verwachting dat dit ook in 2022 een belangrijke motivatie voor verduurzaming zal zijn. Naast het verlagen van de energierekening ziet 16% woningverduurzaming als goede investering en 6% wil de woning zo aantrekkelijk maken voor de verkoop. 

Afhankelijkheid grootste drempel

Voor bewoners die hun woning in 2021 niet hebben verduurzaamd is afhankelijkheid de grootste drempel. De helft van de huishoudens waarvan de woning niet is aangepast zegt afhankelijk te zijn van de verhuurder (43%) of de Vereniging van Eigenaars (7%). Voor 71% van de huurders is afhankelijkheid een reden om de woning niet te verduurzamen. 

Deel:

Nieuwer

GoodHabitz meest gekozen online opleider

Ouder

Consument besteedt €8,6 miljard aan duurzamere woning
0 comments on Milieu en vervanging redenen voor verduurzamen
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (39)
  • Blog (127)
  • Diensten (99)
  • Markt (183)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
mobiel panel
online panel
respondenten

Software

enquête software
marktonderzoek app
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
mobiel marktonderzoek
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
communicatie onderzoek
concurrentie onderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek

 

merknaam testen
monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
verpakkingsonderzoek

© 2023 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.