073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Multiscope In ’t nieuws – februari 2015

Multiscope In ’t nieuws – februari 2015

  • 3 maart 2015

Weg met Facebook, ruilen van baan en de wereld ontdekken!

Het marktonderzoek dat Multiscope voor verschillende opdrachtgevers in de maand februari 2015 heeft uitgevoerd heeft te maken met verandering, ergernissen en terughoudendheid. Het marktonderzoek geeft een interessant beeld van de gedragingen van Nederlandse consumenten. Zowel in een werksituatie als in de privé-sfeer.

Nederlanders willen verandering. Facebook is het populairste sociale media netwerk. Desondanks verwachten consumenten dat ze in 2015 minder gebruik gaan maken van Facebook. Nederlanders zijn de files zat en overwegen een banenruil om minder reistijd kwijt te zijn. En als geld geen rol zou spelen, wil meer dan één op de vijf een sabbatical nemen voor een mooie lange rondreis.

Nederlanders ergeren zich. Of het nu gaat om betaald parkeren voor een bedrijfsbezoek of uitpuilende parkeerterreinen, de Nederlander is hier klaar mee. En ook op wintersport zijn de ergernissen niet uit te lucht. Bijvoorbeeld, te drukke pistes, rijen bij de liften of asociaal skigedrag van snelheidsduivels.

Nederlanders zijn terughoudend. Althans, wat betreft elektrische auto’s. Men ziet een beperking in de actieradius, de hogere prijs van de modellen en het aantal beschikbare oplaadpunten.

Facebook-gebruik Nederlanders daalt in 2015

Telegraaf.nlFacebook was in 2014, net als het jaar ervoor, verreweg het populairste sociale netwerk. Bijna drie kwart van de respondenten heeft een Facebookpagina. 13 procent van de gebruikers verwacht echter komend jaar minder vaak te facebooken. Bij 6 procent van de gebruikers is het tegenovergestelde het geval. Met name mensen tussen de 18 en 34 jaar gaven aan dat ze Facebook waarschijnlijk minder gaan gebruiken.
Klik hier voor het volledige artikel.

Facebook lijkt aan populariteit in te boeten

Volkskrant.nlHet aantal Facebookprofielen van 18-34 jarige is het afgelopen jaar vrijwel gelijk gebleven. In 2013 was het 79 procent, nu is het 78 procent. Het aantal Facebookgebruikers is het afgelopen jaar in Nederland licht gegroeid, maar dat komt volgens Multiscope vooral voor rekening van de 35-plussers.
Klik hier voor het volledige artikel.

Nederlanders verwachten afname Facebook-gebruik

NUtech.nlDat blijkt althans uit onderzoek van Multiscope onder bijna 9.000 mensen. Hen werd gevraagd welke sociale netwerken ze gebruiken, en hoe vaak. Uit het onderzoek blijkt dat 74 procent van de mensen een Facebook-profiel heeft, dat gemiddeld 5 uur en 42 minuten per week gebruikt wordt. Ruim een jaar geleden bleek uit een vergelijkbaar onderzoek van Multiscope dat Facebook-gebruikers zes uur per week actief waren. Het aantal mensen met een profiel lag toen nog wel iets lager, op 71 procent.
Klik hier voor het volledige artikel.

Een op zeven Nederlanders is actief op sociale media

Tweakers.netOngeveer 12 procent van de respondenten die sociale media gebruiken zegt postings alleen te lezen, maar nooit zelf iets te posten. Ongeveer 47 procent van de respondenten claimt weinig berichtjes online te zetten, zo zegt Multiscope in een toelichting tegenover Tweakers naar aanleiding van een bericht op de eigen site. Het aantal mensen dat nooit iets post op sociale media is daarmee het afgelopen jaar toegenomen. Een jaar geleden postte nog 10 procent niets op sociale media.

Klik hier voor het volledige artikel.

Gebruik Facebook daalt in 2015

BNR.nlFacebook is het meest gebruikte sociale netwerk, maar toch laten steeds meer Nederlanders Facebook links liggen. Dat blijkt uit marktonderzoek door Multiscope. Dit wordt toegelicht in een radiointerview tussen Multiscope en BNR radio.
Klik hier voor het volledige artikel.

De files zat? Ruil van baan!

ED.nlWaarom zou een Amsterdammer zijn werk doen in Den Haag, terwijl hij in Amsterdam (min of meer) dezelfde functie kan uitoefenen als hij van baan ruilt met iemand uit Den Haag die in Amsterdam werkt? Veel banen zijn inwisselbaar en er zijn onnodig veel forensen: dat is de gedachte achter de oprichting van veel banenruilwebsites. Uit onderzoek in opdracht van Banenruil.nl door onderzoeksbureau Multiscope blijkt dat 52% van de ondervraagde werknemers een banenruil zou overwegen, vooral om minder reistijd kwijt te zijn.
Klik hier voor het volledige artikel.

Nederlandse vakantieganger wil wereld ontdekken in 2015

ANWB.nlDe wereld ontdekken en nieuwe plekken zien staan hoog op het lijstje van goede voornemens. Want bijna één op de vijf Nederlanders kiest dit jaar voor een vakantiebestemming waar hij of zij nog niet eerder is geweest. En als geld geen rol zou spelen, wil meer dan één op de vijf een sabbatical nemen voor een mooie lange rondreis.
Klik hier voor het volledige artikel.

Bezette parkeerplaats grootste ergernis

DeOndernemer.nlMannen ergeren zich het meest aan een drukke parkeerplaats bij een bedrijfsbezoek (33 procent), vrouwen vooral aan betaald parkeren (33 procent). Daarnaast hebben vrouwen in vergelijking met mannen een grotere hekel aan onveilige parkeerplaatsen.
Klik hier voor het volledige artikel.

Merendeel van de Nederlanders ergert zich op de piste

ANWB.nlNederlandse wintersporters ergeren zich aan anderen, maar uit het onderzoek blijkt dat ze zelf ook voor irritaties zorgen: de helft van de sneeuwliefhebbers (52 procent) neemt weleens onbewust of bewust een risico op de piste. Dat laatste geldt nog meer voor jongeren: driekwart geeft aan weleens een gokje te nemen.
Klik hier voor het volledige artikel.

Consument vreest drempels elektrisch rijden

Managersonline.nl De consument ziet praktische drempels. De grootste drempel om niet tot aanschaf over te gaan is de actieradius van elektrische auto’s (32 procent). De verwachting is dat een elektrische auto gemiddeld 240 km kan rijden op een volle accu. Daarnaast zijn de hogere prijs voor de modellen (30 procent) en te weinig oplaadpunten (16 procent) belemmeringen.
Klik hier voor het volledige artikel.

Deel:

Nieuwer

Nederlanders steeds meer in topconditie

Ouder

Facebook gebruik daalt in 2015
0 comments on Multiscope In ’t nieuws – februari 2015
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.