
Auping, IKEA en HORNBACH supersterren in woonbranche
- 2 september 2025
Auping, IKEA en HORNBACH zijn de supersterren in een onderzoek binnen de woonbranche. Deze partijen hebben de beste positionering en scoren hoog op de waardestrategieën ‘beste proces’, ‘beste product’ en ‘beste service’. Dit blijkt uit de tweede editie van Uitblinkers Woonbranche, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.
Auping beste positionering
Een goede positionering moet voor de consument relevant, onderscheidend en geloofwaardig overkomen. Consumenten beoordeelden de partijen op een schaal van 1 tot en met 5 op deze criteria. Auping heeft volgens haar klanten de beste positionering (3,86) van alle winkels in de woonbrache. Dit komt vooral door de hoge score op ‘geloofwaardigheid’ (4,03) en ‘onderscheidendheid’ (3,92). IKEA (3,77) en HORNBACH (3,64) volgen op plek twee en drie.
Drie winnaars op de waardestrategieën
Auping, IKEA en HORNBACH presteren het beste in de woonbranche. Zij eindigen namelijk elk bij twee van de drie waardestrategieën1 in de top drie en zijn daarmee echte uitblinkers. Zo scoort Auping het hoogst op ‘beste product’ (3,68) en IKEA het op een na hoogst op ‘beste proces’ (3,81).

Slaapwinkels scoren goed
Slaapwinkels scoren van alle branches het hoogst op ‘beste product’ (3,28) en ‘beste service’ (3,40). De hoge score op ‘beste product’ komt overeen met de marktwensen van de slaapbranche. Maar liefst 67% van de markt kiest daar voor het ‘beste product’. De slaapbranche scoort eveneens het hoogst van alle branches op de positionering (3,52). Keukenzaken scoren hierop juist het laagst (3,36).
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit Uitblinkers Woonbranche, een grootschalig onderzoek naar winkelformules met de beste positionering. In het onderzoek zijn 5.021 klanten (18 jaar en ouder) van de grootste partijen in de woonbranche ondervraagd.
Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met John Kivit via 073-6212122 of john@multiscope.nl.
1 Het waardestrategiemodel van Treacy en Wiersema staat centraal in dit onderzoek. Dit model stelt dat er drie fundamentele waardestrategieën zijn waar bedrijven zich op kunnen richten om uit te blinken:
1. Operational excellence (beste proces)
2. Product leadership (beste product)
3. Customer intimacy (beste service)
0 comments on Auping, IKEA en HORNBACH supersterren in woonbranche