073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Kwart Nederlanders wil woning verduurzamen

Kwart Nederlanders wil woning verduurzamen

  • 16 december 2021

26% van de Nederlanders heeft plannen om de woning in de komende twaalf maanden te verduurzamen. Men plant daarbij voornamelijk de installatie van LED-verlichting of het plaatsen van zonnepanelen. Nederlanders gaan naar verwachting bijna €4 miljard besteden aan woningverduurzaming. Dit blijkt uit Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.000 Nederlanders.

2,1 miljoen woningen worden duurzamer

26% van de Nederlanders geeft aan dat ze de woning ergens in de komende twaalf maanden duurzaam gaan aanpassen. Dat betekent dat 2,1 miljoen woningen verduurzaamd gaan worden. De meest geplande investeringen zijn daarbij in de categorieën isolatie (12%), verwarming (10%) en energiezuinige verlichting (9%). Aanpassingen op het gebied van waterbesparing (6%) en verduurzaming van de ventilatie (3%) zijn het minst gepland.

Vooral LED-lampen en zonnepanelen

23% van de Nederlanders die de woning wil verduurzamen, gaat LED-verlichting installeren of vervangen. Zonnepanelen staan bij bijna één op de vijf huishoudens die gaan verduurzamen op de planning. 14% is van plan LED-dimmers of een waterbesparende douchekop te installeren. 13% wil de isolatie van de woning verbeteren door het aanbrengen van spouwmuurisolatie, dakisolatie of hoogrendementsglas. 11% is van plan om aanpassingen te doen aan de CV- of HR(e)-ketel.

Verwachte besteding bijna €4 miljard

Nederlanders gaan €3,9 miljard uitgeven aan het verduurzamen van hun woning. Daarvan wordt veruit het meest uitgegeven aan isolatie (€2 miljard) en verwarming (bijna €1,7 miljard). Bij elkaar gaat 93% van de totale bestedingen naar deze twee segmenten. De verwachte uitgaven aan waterbesparing (€106 miljoen), energiezuinige verlichting (€99 miljoen) en ventilatie (€75 miljoen) zijn veel lager.

Over Multiscope

Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen. 

De resultaten in dit persbericht komen uit Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek naar verwarming, water- en energiebesparing, ventilatie en isolatie. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met Rutger de Haan. In het onderzoek zijn 4.075 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

Deel:

Nieuwer

Hoe vergroot u uw marktaandeel met marktonderzoek?

Ouder

Zelfontwikkeling grootste motivatie voor online opleiding
0 comments on Kwart Nederlanders wil woning verduurzamen
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.