073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Nederland verduurzaamt door stijgende energieprijzen

Nederland verduurzaamt door stijgende energieprijzen

  • 1 februari 2022

Bijna zeven op de tien Nederlanders die de woning in 2022 gaan verduurzamen, doen dit vanwege stijgende energieprijzen. Daarnaast is men bang de energierekening niet meer te kunnen betalen waardoor de kachel vaak uitblijft om energie te besparen. Dit blijkt uit Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.300 Nederlanders.

Zes op de tien verwachten hogere energierekening

Bijna 60% van de Nederlandse huishoudens verwacht bij de volgende afrekening meer te gaan betalen voor gas en elektriciteit. De meest genoemde reden daarvoor is het stijgen van de energieprijzen en de daaraan gekoppelde belastingen. Minder dan 10% van de huishoudens denkt juist minder te gaan betalen. Deze groep heeft in de afgelopen 12 maanden de woning vaak al verduurzaamd.

Toenemende invloed op verduurzamen

De sterk gestegen energieprijzen hadden tot nu toe een relatief beperkte invloed op het besluit om te verduurzamen. Een kwart van de Nederlanders die de woning in 2021 verduurzaamde geeft aan dat deze stijging invloed heeft gehad. Nederlanders die hun woning in 2022 gaan verduurzamen zijn sterker beïnvloed door de stijgende energieprijzen. Bijna zeven op de tien geven aan dat dit van invloed is geweest op hun besluit.

Ook bij kou blijft kachel uit

Van de Nederlanders die de woning hebben verduurzaamd maakt bijna één op de vijf (19%) zich regelmatig zorgen dat ze de gas- en energierekening niet meer kunnen betalen. Bewoners van een huurwoning maken zich het vaakst zorgen over het niet kunnen betalen van de rekening (28%). Daarbij laten bijna vier op de tien verduurzamers de kachel uit om energie te besparen (38%) ook als het koud is in huis. Vrouwen (46%) laten vaker de kachel uit dan mannen (32%).

Over Multiscope

Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.

De resultaten in dit persbericht komen uit Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek naar verwarming, water- en energiebesparing, ventilatie en isolatie. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met Rutger de Haan. In het onderzoek zijn 4.344 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking. Voor vragen kunt u contact opnemen met John Kivit via 06-55745256 of john@multiscope.nl.

Deel:

Nieuwer

800.000 huishoudens met robotstofzuiger in 2022

Ouder

Kwart Nederlanders volgde online opleiding in coronajaar
0 comments on Nederland verduurzaamt door stijgende energieprijzen
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.