073-6212122

  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact
  • Over
  • Diensten
    • Oplossingen
      • B2B panel
      • Consumentenpanel
      • Data analyse
      • Data visualisatie
      • Enquête software
      • Marktpeiler
      • Respondenten
      • Begrippenlijst
    • Marktcijfers
      • Abonnementen
      • Aftersales
      • Autoverzekeringen
      • Car
      • Cryptovaluta
      • Dagattracties
      • Duurzaam Wonen
      • E-bike
      • E-Learning
      • Energieleveranciers
      • Fastfoodketens
      • Financiële Sector
      • Food
      • Foodretail
      • Health
    •   
      • Home
      • Hotelketens
      • Kids
      • Kledingwinkels
      • Koffie en Lunch
      • Marketplace
      • Media
      • Mobility
      • Restaurantketens
      • Thuiswerk
      • Touroperators
      • Vakantieplatformen
      • Verzekeraars
      • Woonbranche
    • Onderzoek
      • Behoefte
      • Brand tracking
      • Campagne meting
      • Communicatie
      • Concurrentie
      • Doelgroeponderzoek
      • Effectmeting
      • Haalbaarheid
      • Imago onderzoek
      • Koopgedrag
      • Klanttevredenheid
      • Merk
      • Merknaam testen
    •  
      • Monitoring
      • Naamsbekendheid
      • NPS
      • Positionering
      • PR
      • Pretest onderzoek
      • Prijsmeter
      • Product
      • Productontwikkeling
      • Representatief onderzoek
      • Sponsor effectmeting
      • Verpakking
  • Portfolio
  • Nieuws
  • Contact

Overzicht

  • You are here:
  • Home
  • Zuinige Nederlander investeert in duurzaamheid

Zuinige Nederlander investeert in duurzaamheid

  • 10 oktober 2024

Nederlanders besteedden in 2023 €14 miljard aan woningverduurzaming. Motivaties zijn het milieu, geldbesparing en woongenot. De meeste aanpassingen zijn gedaan aan verlichting en isolatie. De verwachte besteding in 2024 bedraagt €5,6 miljard. Dit blijkt uit de vierde editie van Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.

Hoofdredenen zijn milieu, geldbesparing en woongenot

In 2023 investeerden Nederlandse huishoudens €14 miljard in het verduurzamen van hun woningen. De belangrijkste drijfveren hiervoor zijn een positieve bijdrage aan het milieu (36%), het verlagen van de energierekening (35%) en om comfortabeler te wonen (30%).  Voor meer dan de helft van de Nederlanders (55%) is verduurzaming alleen aantrekkelijk als het leidt tot flinke besparingen. Bijna vier op de tien (38%) hecht meer waarde aan het verbeteren van het woongenot dan aan milieuwinst.

Verlichting en isolatie meest aangepakt

Het installeren van energiezuinige verlichting is de meest voorkomende aanpassing in Nederlandse huishoudens (37%). Dat komt neer op aanpassingen in 3 miljoen huishoudens. Ruim twee op de tien (21%) deed aanpassingen aan isolatie en 20% aan de verwarming. Daarnaast investeerde 16% in zonne- of windenergie.

Verwachte besteding €5,6 miljard

Nederlanders verwachten in 2024 €5,6 miljard te investeren in woningverduurzaming1. Dit is op basis van de huishoudens die van plan zijn te gaan verduurzamen. Het grootste deel van de woningverduurzamingen (43%) gaat naar isolatie. Daarnaast zullen Nederlandse huishoudens naar verwachting €2 miljard besteden aan zonne- en windenergie, terwijl 19% van het totaal naar verwarmingssystemen zal gaan.

Verwachte consumentenbesteding Duurzaam Wonen

27% koopwoningen verduurzaamd door subsidie

In totaal hebben 1,2 miljoen huishoudens (26%) verduurzamingsmaatregelen genomen met behulp van financiële regelingen. Men maakte voornamelijk gebruik van subsidies van de overheid en gemeenten (18%). Subsidies van de overheid of gemeente hadden invloed op 27% van de Nederlanders met een koopwoning die een woningverduurzaming deden.

Minder zorgen om de rekening

In 2023 maakten Nederlanders zich minder zorgen over het betalen van hun gas- en energierekening dan in 2022. Eind 2023 maakte 18% van de huishoudens zich zorgen, wat neer komt op 1,5 miljoen huishoudens. Een jaar eerder was dit nog 24%. Huurders (25%) maken zich hierover aanzienlijk vaker zorgen dan mensen met een koopwoning (12%). Jongvolwassenen van 18 tot en met 34 jaar (22%) maakten zich ook vaker zorgen dan 65-plussers (13%).

Verduurzamers bewuster van verbruik

Bijna driekwart (72%) van de huishoudens die hun woning verduurzaamden, bekijkt minimaal één keer per maand hun gas- en energieverbruik. In de groep die hun woning niet verduurzaamden is dit slechts 57%. Volgens de Smart Home Monitor beschikken 6,7 miljoen Nederlandse huishoudens over een slimme meter en 13% heeft een P1-meter. Met deze meters kunnen huishoudens de rekening in de gaten houden.

Over Multiscope

Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen. 

De resultaten in dit persbericht komen uit Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek naar energie, isolatie, verwarming, ventilatie en besparing. In het onderzoek zijn 5.792 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking. Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met Liza Heslenfeld via 073-6212122 of liza@multiscope.nl.

1 Dit bedrag valt in de praktijk hoger uit omdat veel mensen dit gedurende het jaar pas plannen of doen. Voornamelijk de kleine en relatief goedkope aanpassingen worden minder vaak gepland. 

Deel:

Nieuwer

Lancering nieuw onderzoek fastfoodmarkt

Ouder

Alles over de prestaties van koffie- en lunchketens in Nederland
0 comments on Zuinige Nederlander investeert in duurzaamheid
Aanmelden voor Multiscope Nieuwsbrief
Categorieën
  • Bedrijf (54)
  • Blog (192)
  • Datasensai (3)
  • Diensten (160)
  • Kennis (1)
  • Markt (270)
  • Podcast (21)
Scroll

Multiscope

Havensingel 1a
5211 TX ´s-Hertogenbosch

info@multiscope.nl
073-6212122

Algemeen

kwantitatief onderzoek
marktcijfers
marktonderzoek
marktonderzoeksbureau
onderzoeksbureau
online onderzoek
begrippenlijst

Panels

b2b panel
consumentenpanel
klantenpanel
online panel
respondenten

Software

data analyse platform
data visualisatie platform
enquête software
marktonderzoek software
marktonderzoek tool
online rapportage

Onderzoek

behoefte onderzoek
brand tracking
communicatie onderzoek
campagne effectmeting
concurrentie onderzoek
doelgroeponderzoek
effectmeting
haalbaarheidsonderzoek
imago onderzoek
klanttevredenheidsonderzoek
koopgedrag
merk onderzoek
merknaam testen

 

monitoringsonderzoek
naamsbekendheid
net promoter score (NPS)
positioneringsonderzoek
PR-onderzoek
pretest onderzoek
prijsmeter
productonderzoek
productontwikkeling
representatief onderzoek
sponsor effectmeting
verpakkingsonderzoek

© 2025 Multiscope Marktonderzoek
Website by Shareforce
Multiscope gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren.    Prima!
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijke

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.