Naamsbekendheid is vaak de eerste stap om producten of diensten succesvol aan de man te kunnen brengen. Belangrijk dus om te weten welk deel van uw doelgroep...
Naamsbekendheid
U voert bijvoorbeeld voorafgaand aan een campagne een nulmeting uit waarmee de naambekendheid op dat moment gemeten wordt. Na afloop van de campagne wordt een nieuwe meting gedaan. Zo wordt het effect van de campagne inzichtelijk en kunnen de resultaten gebruikt worden bij de opzet van nieuwe campagnes.
Daarnaast maakt een naambekendheidonderzoek inzichtelijk hoe uw naamsbekendheid zich verhoudt ten opzicht van die van uw concurrenten. Uw concurrenten worden in het onderzoek meegenomen om de geholpen naamsbekendheid te meten. De respondent geeft aan welke organisaties hij (her)kent.
Naamsbekenheid is in te delen in verschillende niveaus:
Top of Mind
Het deel van de respondenten dat de betreffende naam ongeholpen als eerste naam noemt wanneer men wordt gevraagd namen van bedrijven, personen, producten, merken etc. te noemen met betrekking tot een specifiek onderwerp. Wanneer twee namen nagenoeg dezelfde spontane naamsbekendheid genieten kan de ´top of mind´ naamsbekendheid (Afgekort: TOMA) een preciezer inzicht geven in de krachtsverhouding tussen namen.Spontane naamsbekendheid
Het deel van de respondenten dat de naam ongeholpen noemt wanneer men wordt gevraagd namen van organisaties, personen, producten, merken etc. te noemen met betrekking tot een specifiek onderwerp. Zo zal een groot deel van de Nederlanders Coca Cola of Pepsi Cola spontaan noemen wanneer men gevraagd wordt naar merken cola.Geholpen naamsbekendheid
Het deel van de respondenten dat na het tonen van een naam zegt de naam te herkennen (er dus eerder van gehoord te hebben).Vaak wordt een naamsbekendheidonderzoek uitgevoerd in combinatie met een imago-onderzoek.
Blogs over naamsbekendheid:
-
Vijf tips voor naamsbekendheidonderzoek
Bart Roozen | 23 June 2015 | Media & Entertainment, Marketing & Marktonderzoek,