Positioneringsonderzoek
Een positioneringsonderzoek geeft inzicht in hoe u zich het best kunt profileren richting uw doelgroep. Hierbij houden we rekening met de wensen van uw doelgroep, maar ook met de sterke en zwakke eigenschappen van uw organisatie. Daarnaast worden uw concurrenten meegenomen in het positioneringsonderzoek.
Voor een positioneringsonderzoek maken we onder andere gebruik van de Asspat-techniek. Asspat staat voor Associatie Patronen. Het uitgangspunt bij deze methode is dat er een imago wordt opgebouwd van een product of organisatie. Er worden een aantal merken of producten aan de consument voorgelegd waarbij gevraagd wordt of een bepaalde eigenschap (bijv. ‘waar voor je geld’ of ‘mooi’) op dat merk of product van toepassing is. In de analyse is het daarna mogelijk de verschillende eigenschappen eenvoudig met elkaar te vergelijken.
De resultaten van het onderzoek geven een betrouwbaar beeld van het onderscheidend vermogen van uw organisatie, product of dienst ten opzichte van uw concurrenten. Daarnaast krijgt u inzicht in de onderscheidende waarden waar de markt om vraagt. Met deze gegevens heeft u de sleutel tot de optimale marketinguitingen in handen.
Blogs over positioneringsonderzoek:
-
Vijf tips voor positioneringsonderzoek
Tjitske Boots | 09 July 2015 | Media & Entertainment,Bedient u met uw product de grote massa, of bent u eerder een niche-speler? Wilt u gezien worden als de absoluut best presterende (differentiatiestrategie) o...