Inloggen: | Panellid

Weblog

De belangrijkste tips voor een effectmeting

Tjitske Boots | 9 September 2015 | Media & Entertainment, Effectmeting  | 

Wanneer u een campagne uitvoert, wilt u daar natuurlijk iets mee bereiken. U wilt bijvoorbeeld uw imago veranderen of uw naamsbekendheid verhogen. Maar bereikt u die doelen ook daadwerkelijk? Heeft uw campagne wel het gewenste effect? Dit kunt u onderzoeken met een effectmeting. Wilt u een effectmeting uitvoeren, dan kan Multiscope u daar van A tot Z mee helpen. Om te beginnen hebben we alvast de volgende tips.

1. Bepaal het doel
Denk bij het opstellen van de vragenlijst aan het doel van uw campagne. Pas de inhoud van uw vragenlijst hierop aan. Wanneer u met de campagne bijvoorbeeld uw naamsbekendheid wilt verhogen, dan is het voor uw effectmeting van belang dat u vragen opneemt over de naamsbekendheid. Vragen over uw imago zijn dan minder belangrijk. Het kan ook zijn dat u met uw effectmeting niet uw naamsbekendheid wilt meten, maar dat u wilt weten hoe vaak men zich uw campagne herinnert. Richt u zich dan daarop.

2. Doe zowel een 0- als een 1-meting
Houd in uw onderzoeksplanning rekening met in ieder geval twee metingen: één voorafgaand aan uw campagne (de 0-meting) en één na afloop (de 1-meting). Voor een effectmeting heeft u namelijk vergelijkingsmateriaal nodig: hoe was de situatie voorafgaand aan de campagne? En hoe was deze erna? Alleen door deze twee metingen met elkaar te vergelijken, kunt u zien wat het effect van uw campagne is geweest. Stel de vragen bij de 0- en de 1-meting ook op exact dezelfde manier. Zo weet u zeker dat verschillen in de resultaten niet komen door een andere vraagstelling.

3. Gebruik een steekproef die groot genoeg is
Ook wanneer uw campagne een klein effect heeft, kan dit voor u belangrijk zijn. Maar hoe weet u of het kleine verschil toeval is of komt door uw campagne? Om dit na te gaan is het in ieder geval belangrijk dat uw steekproef groot genoeg is. Hoe groter de steekproef, hoe eerder u kunt aantonen dat kleine verschillen niet op toeval berusten. Vindt u het lastig om de optimale steekproefgrootte te bepalen? Multiscope helpt u hier graag mee.

4. Kies het juiste moment voor de 1-meting
Loopt uw campagne gedurende een korte periode? Start dan na afloop van de campagne de 1-meting. Wacht hiermee niet te lang, want na verloop van tijd kan het effect van uw campagne afvlakken. Loopt uw campagne gedurende een langere periode, dan kunt u de 1-meting ook al starten wanneer het veldwerk nog loopt. U kunt ook kiezen voor een derde meting: dan meet u zowel voor, tijdens als na de campagne.

5. Sluit uit op deelnemers aan de 0-meting
Wanneer u een effectmeting doet, zorg er dan voor dat deelnemers aan de 0-meting niet meedoen aan de 1-meting. Dit kan namelijk invloed hebben op de antwoorden die ze geven. Vraagt u bijvoorbeeld naar de naamsbekendheid, dan kan het zijn dat deelnemers uw naam niet van de campagne, maar van de 0-meting kennen. Dit vertekent de resultaten. Door de deelnemers aan de 0-meting niet deel te laten nemen aan de 1-meting, sluit u deze mogelijkheid uit.

Wilt u hulp bij het uitvoeren van een effectmeting? Neem voor meer informatie dan contact op met Multiscope (verkoop@multiscope.nl of 073-6212122) of vraag direct een offerte aan.


Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

December 2019

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
« Sep    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Multiscope is lid van:
Multiscope is lid van: MOA, Nima, OMI en Esomar