Inloggen: | Panellid

Weblog

Hoeveel respondenten heb ik nodig?

Ruud Dankers | 29 Maart 2016 | Marketing & Marktonderzoek, Online Panel  | 

De optimale steekproefgrootte: het blijft lastig. De één doet moeiteloos uitspraken over zijn 75 ondervraagden, de ander neemt alleen een minimale steekproef van 1.000 serieus. Maar hoe groot moet een steekproef nu echt zijn? Er is niet echt één regel voor, het ligt aan het achterliggende doel van het onderzoek: wat is het niveau van nauwkeurigheid en betrouwbaarheid. In het algemeen is de vuistregel:

Hoe groter je steekproef, hoe betrouwbaarder en nauwkeuriger de uitkomsten die je krijgt uit je enquête.

Deze regel voelt iedereen wel aan: uitkomsten van een onderzoek onder 10 respondenten zullen minder serieus genomen worden dan de mening van 1.000 ondervraagden. Maar hoe zit dat nou precies? En welke steekproefgrootte is optimaal?

Hoe groter de steekproef, hoe nauwkeuriger de uitkomst
Een simpel voorbeeld: Wanneer je steekproef 100 is (n=100, in vakjargon) kan je ervan uitgaan dat in werkelijkheid het percentage dat voor rood kiest niet precies 30% is maar ergens tussen de 21% en 39% ligt. Je moet rekening houden met zo’n 9% nauwkeurigheidsmarge rondom het gevonden antwoord. En zo ook voor de kiezers van blauw: dat ligt in werkelijkheid ergens tussen de 61% en 79%. Wanneer je dit onderzoek onder 400 respondenten hadden gedaan, zou de nauwkeurigheids-marge veel kleiner zijn: zo’n 4,5%. Bij 800 respondenten is deze nog zo’n 3%.*

Je keuze voor je steekproefgrootte hangt dus af van je eisen. Heb je aan een grove indicatie genoeg, kan je genoegen nemen met een wat kleinere steekproef. Doe je een onderzoek waar de uitkomsten zeer nauwkeurig moeten zijn (en waar een paar % verschil veel impact kan hebben) kies je een grote steekproef.

Subgroepen
In bovenstaande voorbeeld deden we uitspraken over de gehele groep. Als je van te voren al weet dat je ook wilt gaan inzoomen op subgroepen heeft dat ook effect op je gewenste steekproefgrootte. Wil je dat je betrouwbare en nauwkeurige uitspraken kunt doen over een bepaalde subgroep (bijvoorbeeld alle mannen binnen je steekproef) zorg er dan ook voor dat het aantal mannen groot genoeg is.
Ofwel: als je kleine subgroepen hebt waarover je toch betrouwbare uitspraken wilt kunnen doen, zal je een grotere (totale) steekproef moeten hanteren. Het blijft een lastige materie, vooral als je kennis van statistiek beperkt is.

Multiscope heeft alle benodigde kennis in huis om hierbij te ondersteunen. Neem contact met ons op via verkoop@multiscope.nl voor meer informatie of een vrijblijvende offerte. Bellen kan ook, op: 073-6212122.

* We gaan uit van een grote populatie zoals alle Nederlanders, alle mobiele bellers, alle online shoppers etc. Het voorbeeld is bovendien gebaseerd op het gangbare 95% betrouwbaarheidsniveau. Ofwel als je dezelfde test 100 x herhaald, zullen de uitkomsten in 95 gevallen binnen de nauwkeurigheidsmarge liggen.

Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Februari 2018

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
«    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728  

                     Smart Media Monitor: Digitaal mediagebruik in Nederland