Inloggen: | Panellid

Weblog

Slim huishouden 500 miljoen waard

Yves Kistemaker | 16 September 2019 | Media & Entertainment, Cijfers & Trends, Bedrijf & Markt, Smart Home Monitor  | 

Van de €1,7 miljard aan smart home producten die consumenten thuis hebben staan valt 30% in de categorie slim huishouden. De markt voor slim huishouden is sinds 2017 gegroeid met maar liefst 43%. Dit blijkt uit de derde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 4.700 Nederlanders.

Slimme wasmachines en drogers

Van de €500 miljoen aan slimme huishoudelijke investeringen is het grootste aandeel voor slimme wasmachines en drogers (30%). Er staat inmiddels voor €150 miljoen aan slimme wasmachines en drogers bij de mensen thuis. Dit segment is ten opzichte van 2017 gegroeid met 76%. Ook in de toekomst zal er flink geïnvesteerd worden in slimme huishoudelijke apparaten. Consumenten verwachten in het komende jaar hier in totaal €668 miljoen aan uit te geven. Slimme wasmachines en drogers hebben ook hier het grootste aandeel in met €180 miljoen.

Huishoudens worden slimmer

Op dit moment is 11% van alle Nederlandse huishoudens in het bezit van slimme huishoudelijke apparaten. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van 2017. Het bezit is het grootst voor slimme robotstofzuigers (5%), 3% heeft een slimme wasmachine/droger en 2% een slim koffiezetapparaat en/of waterkoker. Naast een stijging ten opzichte van 2017 blijkt dat er ook in de toekomst interesse is voor slimme huishoudelijke apparatuur. Meer dan één op de tien Nederlandse huishoudens (11%) is van plan om binnen nu en een jaar iets uit dit segment aan te schaffen. De aankoopintentie is het grootst voor zowel robotstofzuigers (5%) als zonweringen (5%).

Aankoopintentie huishouden en comfort producten

Gemak, comfort en vervanging

De voornaamste redenen dat men slimme huishoudelijke apparatuur aanschaft zijn gemak en comfort (43%). Vervanging van het oude huishoudelijke product (41%) en kostenbesparing (33%) zijn ook twee belangrijke beweegredenen voor de consument. De meest genoemde drempels voor het aanschaffen van slimme huishoudelijke producten zijn dat huidige apparaten nog voldoen (51%) en de prijs (46%).

Smart Home Monitor

De resultaten in dit bericht komen uit de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek naar de status van domotica in Nederland. In het onderzoek zijn 4.700 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking. Voor vragen kunt u contact opnemen met Yves Kistemaker via yves@multiscope.nl


Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

November 2019

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
« Sep    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Multiscope is lid van:
Multiscope is lid van: MOA, Nima, OMI en Esomar