Inloggen: | Panellid

Helft tv-tijd voor reguliere zenders

’s-Hertogenbosch – 8 oktober 2015 – Het televisiescherm blijft centraal in Nederlandse huishoudens. De komende jaren verwachten bijna alle tv-bezitters de televisie evenveel of zelfs meer te gaan gebruiken. De toepassing van de televisie gaat echter veranderen. De tv wordt minder gebruikt voor het kijken van reguliere televisie uitzendingen en meer ingezet voor online streamingdiensten. De smart tv speelt hierin een centrale rol. Dit blijkt uit de Smart Electronics Monitor; een marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 6.500 Nederlanders.

Online streamingdiensten op televisiescherm

Regulier televisie kijken is nog altijd de belangrijkste activiteit op het televisiescherm. Ruim de helft van de totale tv tijd van een Nederlands huishouden wordt besteed aan reguliere tv zenders. Nu al wordt 12% van de televisietijd gebruikt voor online streamingdiensten. Met name Netflix en Popcorn Time zijn populair. Het gebruik van mediadiensten op televisie wordt steeds belangrijker. Netflix abonnees kijken nu al een kwart van de tv tijd naar Netflix.

Televisiescherm blijft centraal in huishouden

Niet alle Nederlanders zijn bekend met de smart tv. Acht op de tien (81%) hebben weleens van smart tv’s gehoord. Momenteel heeft één op de drie huishoudens (34%) een smart tv. Het aantal smart tv’s zal in de komende jaren verder toenemen, aangezien de helft van de niet bezitters wel interesse heeft. Men wil met name een smart tv kopen als de huidige televisie het begeeft. Een belangrijke reden om een smart tv aan te schaffen is de integratie van diverse diensten in één apparaat. Door de opkomst van smart tv's moeten apparaten als Chromecast en Apple TV opnieuw hun toegevoegde waarde bewijzen. Zowel Google als Apple spelen hier op in met de aankondiging van Chromecast 2 en Apple TV 4.

Intensiever gebruik smart tv dan gewone tv

Bezitters van een smart tv maken intensiever gebruik van het toestel dan bezitters van een gewone televisie. Drie van de vijf smart tv bezitters gebruiken het toestel meerdere keren per dag. Onder bezitters van een traditionele televisie is dit ongeveer de helft. Consumenten blijven de komende jaren de tv en de smart tv veelvuldig gebruiken. Nagenoeg alle consumenten met een smart tv (96%) verwachten de smart tv het komende jaar evenveel of meer te gaan gebruiken. Daarnaast verwacht 86% van de gewone tv bezitters het komende jaar evenveel of meer gebruik te gaan maken van het toestel.

Methodiek en verantwoording

De resultaten uit het persbericht komen uit de Smart Electronics Monitor en zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 6.536 respondenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.

Meer weten over de Smart Electronics Monitor?

De Smart Electronics Monitor is hét onderzoek naar slimme elektronica en mediadiensten. Het 50 pagina's tellende rapport geeft hierin een compleet inzicht op basis van cijfers en trends. In het rapport worden de resultaten van ongeveer 50 elektronica en mediadiensten, zoals smart tv, Apple TV, Playstation 4, Netflix, Spotify en RTL XL gepresenteerd en vergeleken. Voor meer informatie of vragen over de Smart Electronics Monitor kunt u contact opnemen met Christophe Renders (christophe@multiscope.nl of 073- 6212122).

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoek. De diensten van Multiscope brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, het consumentenpanel, B2B panel en software voor online marktonderzoek (Socratos).




Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

- 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland