Inloggen: | Panellid

Nederlandse omzet Spotify 350 miljoen

's-Hertogenbosch, 3 september 2019 – De omzet van Spotify in Nederland is inmiddels gegroeid naar 350 miljoen euro per jaar. Op dit moment heeft de muziekdienst bijna 3 miljoen betalende gebruikers, een stijging van 33% ten opzichte van 2017. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Spotify onmisbaar voor consument
Spotify (39%) en YouTube (39%) zijn veruit de populairste muziekdiensten. Omgerekend gebruiken zo’n 5,2 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder deze diensten voor het afspelen van muziek. Op ruime afstand volgen iTunes (7%), Soundcloud (4%) en Google Play Music (3%). Spotify is het meest onmisbaar voor de consument. Als men maar één dienst zou mogen houden, kiest men namelijk Spotify het vaakst (35%). Bijna een kwart kiest in dat geval voor YouTube (24%) en slechts 2% voor iTunes.

Koning van de muziekdiensten
Niet alleen qua omzet en voorkeur, maar ook qua totale luistertijd blijkt Spotify in Nederland de koning van de muziekdiensten. Maar liefst 56% van alle tijd die in Nederland wordt besteed aan muziekdiensten gaat naar Spotify. YouTube is qua tijd de duidelijke nummer twee met een aandeel van 27%. Voor de andere muziekdiensten samen resteert een tijdsaandeel van slechts 17%.


Tijdsverdeling muziekdiensten


Ruimte voor toekomstige groei beperkt
De markt voor muziekdiensten lijkt inmiddels wel verzadigd en de aanwas van nieuwe gebruikers vlakt af. De tijd van dubbele groeicijfers ligt duidelijk achter ons. Ook voor Spotify lijkt het plafond in zicht. Slechts 7% van de Nederlanders zonder Spotify zegt interesse te hebben om het in de toekomst te gaan gebruiken. YouTube (4%) en Apple Music (3%) kunnen ook nog een stapje maken, maar zullen niet heel sterk meer gaan groeien.

Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.

De resultaten in dit persbericht komen uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek naar het digitaal mediagebruik van Nederland. In het onderzoek zijn 3.600 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking. Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met John Kivit via 06-55745256 of john@multiscope.nl.


Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2019

+ 2018

+ 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000



Multiscope is lid van:
Multiscope is lid van: MOA, Nima, OMI en Esomar