Inloggen: | Panellid

Gele kaart voor voetbal op TV

 

's-Hertogenbosch - 24-11-2005. Uit onderzoek van online onderzoeksbureau Multiscope onder 803 voetbalkijkers blijkt dat 70% van de voetbalkijkers zich wel eens stoort aan voetbalprogramma's op TV. Reclame tussen de wedstrijden is de nummer 1 ergernis. Verder blijkt uit het onderzoek dat op dit moment minder dan de helft van de voetbalkijkers weet op welke zender het WK voetbal in Duitsland wordt uitgezonden.

Minder kijkers door irritatie

Van alle personen die voetbal op TV kijken, zegt 57% dit voetbalseizoen minder Eredivisievoetbal te kijken in vergelijking met het vorige voetbalseizoen. De 70% die zegt zich wel eens aan voetbalprogramma's te storen, noemt de volgende top vijf ergernissen:

  1. Reclame tussen wedstrijden (80%)
  2. Gespreksstof tussen wedstrijden (50%)
  3. Volgorde samenvattingen wedstrijden (44%)
  4. SMS diensten tussen wedstrijden (41%)
  5. Commentaar bij wedstrijden (34%)

Overgang naar Talpa vooralsnog geen succes

Zo'n 77% van de voetbalkijkers vindt de overgang van de Eredivisie samenvattingen van de NOS naar Talpa nu nog een achteruitgang. Dit komt ook tot uiting in de waardering. Zo'n 77% van de voetbalkijkers vindt de overgang van de Eredivisie samenvattingen van de NOS naar Talpa nu nog een achteruitgang. Dit komt ook tot uiting in de waardering. NOS Studio Sport (vorig seizoen) werd door de kijker gewaardeerd met het rapportcijfer 8. Talpa de Wedstrijden scoort dit seizoen met 5,2 een onvoldoende. Personen in de leeftijdscategorie tot 35 jaar zijn iets positiever in hun oordeel. Op het onderdeel 'beelden bij de samenvattingen' wordt Talpa door de voetbalkijker daarnaast met een 6,5 beter gewaardeerd.

Favoriete presentator en analist

Bij de lage scores voor Talpa dient nog wel de kanttekening gemaakt te worden dat de voetbalkijker wellicht nog moet wennen aan het nieuwe format en de nieuwe gezichten. Gevraagd naar een top 3 van presentatoren en voetbal analytici blijkt dat de voetbalkijker nog gehecht is aan de vertrouwde gezichten. Jack van Gelder voert de ranglijst van favoriete presentatoren aan, Johan Cruijff is met afstand de meest favoriete analist.

Verwarring

Voetbalbeelden worden steeds vaker door verschillende TV zenders uitgezonden. Uit het onderzoek blijkt dat dit tot verwarring kan leiden. Van alle voetbalkijkers is slechts 48% op de hoogte van het feit dat het WK Voetbal in Duitsland uitgezonden zal worden op Nederland 2. Ongeveer 12% denkt dat Talpa het WK Voetbal uit zal zenden. Eenderde (33%) heeft geen enkel idee welke zender het WK Voetbal gaat uitzenden. Mannen zijn over het algemeen iets beter geïnformeerd. Binnen deze groep weet 54% Nederland 2 aan te wijzen als de zender die het WK Voetbal brengt. Binnen de groep vrouwen daarentegen, denkt 21% dat Talpa de beelden zal uitzenden.

Over Multiscope

Multiscope is een toonaangevend online onderzoeksbureau dat sinds 1996 gespecialiseerd is in marktonderzoek via internet. De activiteiten zijn geconcentreerd in de business units 'online onderzoek & enquêtes', 'panel services' en 'website bereiksonderzoek'.

Het online panel van Multiscope omvat meer dan 100.000 Nederlanders. Met het online panel is het mogelijk om landelijk representatief onderzoek uit te voeren. Meer informatie over het online panel van Multiscope is te vinden op:
http://www.multiscope.nl/panel.phtml

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

- 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland