Inloggen: | Panellid

Weblog

De digitale levensstijl deel 1

Carlo Klaasse | 6 Maart 2009 | Marketing & Marktonderzoek, Cijfers & Trends, E-Business & E-Commerce  | 

Social networking en E-commerce

Bij Multiscope doen we regelmatig onderzoek naar wat consumenten interesseert en waarmee ze bezig zijn. Zo zijn we eind vorig jaar gestart met een onderzoek naar de digitale levensstijl van Nederland. Door andere prioriteiten zullen we dit onderzoek niet als rapport naar buiten brengen maar via deze blog wil ik toch een aantal bevindingen met jullie delen.

Indeling in groepen
Binnen het onderzoek werden 44 digitale activiteiten ingedeeld naar 8 hoofdgroepen. In deze post lees je over de hoofdgroepen Social networking en E-commerce. Wellicht worden de andere 6 hoofdgroepen nog in een andere blogposting behandeld.

Hieronder een grafiek die een helder beeld geeft van de huidige status die social networking en e-commerce activiteiten in Nederland innemen. Interessant is om te zien welke digitale activiteiten nog onder de noemer innovator/early adopter vallen en welke activiteiten al door de meerderheid van de samenleving zijn geaccepteerd.


Digitale activiteiten

Digitale activiteit
Zoals je ziet zijn het bekijken van sites (83%), internetbankieren (87%) en met ‘web winkelen’ (57%) activiteiten die de meerderheid van Nederland in de afgelopen 3 maanden ondernomen heeft.

Bekendheid
Nederland is wel steeds meer bekend met de verschillende digitale activiteiten die men digitaal kan ondernemen. Zo zie je dat het versturen van E-cards, het tweedehands shoppen op het web en Hyven ook door de meerderheid van Nederland wordt gekend.

Alleen het bekijken van een RSS feed is maar bij een kwart van de bevolking bekend. Hierbij blijft het overigens de vraag of deze activiteit ooit echt door zal breken bij de meerderheid van de populatie omdat deze activiteit meer lijkt bedoeld voor de ervaren internet gebruiker.

Top activiteiten Social networking en E-commerce
Wanneer we kijken naar wat men gisteren heeft gedaan zien we de volgende lijst.

Tabel digitale activiteiten

Voor mij was het vooral opvallend om te zien dat er zulke hoge percentages staan bij meerdere activiteiten. Hieruit blijkt dat de digitale activiteiten niet meer weg te denken zijn uit het dagelijks leven van een enorm aantal Nederlanders. Overigens denk ik dat onze panelleden de activiteit ‘website bijgewerkt’ ook hebben gekozen wanneer ze hun profiel of vrienden pagina hebben aangepast of foto’s hebben toegevoegd.

Tipje van de sluier
Dit was een klein onderdeel van alle data die we met dit onderzoek verzameld hebben. Volgende keer zal ik enkele andere activiteiten behandelen. Mocht je nog specifieke vragen hebben, stel ze gerust. Wellicht dat ik er via de reacties of anders in mijn volgende blogposting op terug kom.

Achtergrond onderzoek
Het onderzoek heeft eind 2008 plaats gevonden onder ruim 7.000 deelnemers van het Multiscope consumenten panel. Bovenstaande resultaten zijn gewogen cijfers gebaseerd op geslacht, leeftijd en regio van de Nederlandse bevolking van 12 jaar en ouder.


Reacties

  1. Carlo Klaasse

    Verder lezen kan op: http://www.multiscope.nl/kennis/weblog/de-digitale-levensstijl-deel-2.html



Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Februari 2020

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
« Dec    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829  

Nieuw: baanbrekend rapport over Nederlandse foodmarkt


Multiscope is lid van:
Multiscope is lid van: MOA, Nima, OMI en Esomar