Inloggen: | Panellid

Weblog

Imago continu aan verandering onderhevig

Tom Boersma | 4 November 2013 | Marketing & Marktonderzoek, Bedrijf & Markt, Imago  | 

Imago:

“Indruk die de buitenwereld heeft van iemand of iets.” (Van Dale)

“Het begrip imago duidt in marketing, psychologie en communicatie op de beeldvorming die een persoon of organisatie oproept; vooral als dat als totaalbeeld een brede weerslag krijgt bij het publiek, bij een doelgroep of bij relaties.” (Wikipedia)

Veel bedrijven zijn continu bezig met hun imago. Een sterk imago komt het succes van een merk tenslotte ten goede. Het is belangrijk dat het imago dat je denkt uit te stralen ook het imago is dat je doelgroep heeft van je bedrijf. Wanneer daar discrepantie tussen zit zal je iets moeten veranderen aan je bedrijfsprocessen. Je marketingcampagne moet aangepast worden, je klantenservice moet op de schop of wellicht moet je je producten innoveren. Of je gaat natuurlijk handelen naar het imago wat de buitenwereld van je heeft en laat het imago dat je wilt hebben los.

Imago heeft te maken met rationele en emotionele waarden. Welke kenmerken vinden mensen bij je passen en wat wil je uitstralen? Richt je je op servicegerichtheid zoals bijvoorbeeld Bol.com of op design en de beste producten zoals Apple doet? En denkt de klant daar net zo over als jij?

Om inzicht te krijgen in je imago voer je een imago-onderzoek uit. Om dat goed te doen onderscheid je 3 niveaus:

  • Wat wil je uitstralen? (identiteit)
  • Wat is het beeld dat medewerkers hebben? (intern imago)
  • Welk beeld heeft de buitenwereld? (bedrijfsimago)
Als hier verschil tussen zit zal je iets moeten veranderen. Als het helemaal gelijk is ben je goed bezig. Kan je dan rustig achterover leunen? Natuurlijk niet, een veel gebruikte term binnen de marketing is “imago komt te voet en gaat te paard”. Een zorgvuldig en goed opgebouwd imago kan zomaar teniet gedaan worden door een onoplettendheid. Een goed hotel dat in en paar weken tijd meerdere slechte beoordelingen op een vergelijkingssite krijgt, zal er hard aan moeten werken om zijn imago weer te krijgen waar ze het willen hebben. Vergelijkingssites en social media zorgen ervoor dat een negatieve boodschap zich veel sneller kan verspreiden dan voorheen. Het bekendste voorbeeld van imagoschade van buitenaf is misschien wel Buckler dat door Youp van ’t Hek zijn negatieve uitlatingen zijn verkoopcijfers drastisch zag dalen (een kunstje dat hij, met minder schade tot gevolg, later nog eens herhaalde bij T-Mobile).

Maar natuurlijk zijn het niet alleen anderen die je imago kunnen schaadden. T-Mobile die inloggegevens van een klant openbaar op Twitter zette heeft even nodig gehad om zijn imago als betrouwbare telco weer terug te krijgen. En enkele banken die eerder dit jaar problemen hadden met internetbankieren hebben hun reputatie daarna ook weer moeten verbeteren.

Imago is dus continu aan verandering onderhevig. Daarom is het aan te raden dit van tijd tot tijd te meten. Dat kan na een negatieve ontwikkeling, maar natuurlijk ook bij iets positiefs als de lancering van een nieuw product. Maar ook voorafgaand aan een communicatiecampagne. Hoe ziet mijn doelgroep mij ten opzicht van de concurrent? Naar aanleiding van de resultaten kan je je strategie bepalen. Ga je juist je sterke punten communiceren, of ga je je imago richting dat van de concurrent sturen? Het antwoord weet je alleen als je je bedrijfsidentiteit hebt vastgesteld.

Wil je weten wat jouw imago is? Multiscope helpt je met het opstellen van een imago onderzoek. We denken mee bij het vaststellen van je bedrijfs- en merkwaarden, het bepalen van je doelgroep, het opstellen van de vragenlijst, het uitzetten van de vragenlijst en de analyse en rapportage. Neem voor informatie contact op via verkoop@multiscope.nl of bel naar 073-6212122.



Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Augustus 2018

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
«    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

                         Ben jij onze nieuwe Junior Marktonderzoeker?