Inloggen: | Panellid

Weblog

Marktonderzoek en sociale netwerken groeien naar elkaar

John Kivit | 2 November 2008 | Marketing & Marktonderzoek, E-Business & E-Commerce  | 

Marktonderzoekers zoeken altijd grote groepen mensen op. Steeds meer internet gebruikers maken inmiddels deel uit van één of meerdere sociale netwerken. Meerdere Esomar congressen die ik bezocht, leren ook dat sociale netwerken leven in onze branche. Het zal daarom een kwestie van tijd zijn voordat de sociale netwerken als bron gaan dienen voor steeds meer onderzoeken.

Het verbaast me daarom ook niet dat Daily Research News meldt dat het business netwerk Linkedin een nieuwe dienst lanceert  die marktonderzoekers toegang geeft tot 30 miljoen profielen. Volgens informatie van Linkedin is de helft hiervan IT of zakelijke beslisser. Linkedin Surveys is voor de introductie getest door een aantal marktonderzoekbedrijven, waaronder OTX. Eerder dit jaar introduceerde Linkedin ook al Linkedin Polls, waarmee onderzoeken over het Linkedin netwerk gedraaid kunnen worden.

Veel meer dan een naam voor de nieuwe dienst is op dit moment nog niet bekend. Het persbericht van Linkedin geeft geen details over de prijsstelling, voorwaarden of toepassingsmogelijkheden van de nieuwe dienst. Wel is bekend dat deelnemers aan de onderzoeken donaties kunnen laten doen aan een goed doel naar keuze of kunnen kiezen voor waardebonnen.

Ik verwacht dat de stap van Linkedin ook andere sociale netwerken in laat zien dat zij een laag aan hun businessmodel toe kunnen voegen door samenwerking met marktonderzoekers. Op dit moment wordt het advertentiemodel nog het meest toegepast door de sociale netwerken, als ze überhaupt al bezig zijn met geld verdienen. Veel sociale netwerken zijn de afgelopen jaren alleen maar bezig geweest met groei van de gebruikersdatabase. Nu veel investeerders door de economische crisis zullen focussen op rendement wordt het interessant om te zien waar de sociale netwerken hun toekomst zullen zoeken.


Reacties

  1. erwin blom

    Ook hier een verzoek. Kun je de rss-feed het volledige bericht meegeven? Nu is dat alleen de kop, dat irriteert eigenlijk alleen maar. Geef me de inhoud hoe ik die wil waar ik de wil!

  2. Rob

    Nou nou, moet dat zo. Een teaser van de eerste x regels is wel gebruikelijk maar het gehele bericht krijg je zeker niet altijd.

    In hoeverre is de WII ed nogsteedsa actueel waar ik je eerder over heb gehoord. Zijn er cijfers bekend van hoeveel mensen die ook echt aan het internet hebben hangen? Volgens mij houden de netwerken zoals hyves deze ontwikkeling nog tegen of heb ik het dan mis?

  3. John Kivit

    @erwin blom: ik heb het wederom gevraagd aan onze tech heads.

    @rob: we komen binnenkort met cijfers hoeveel mensen hun WII aan internet hebben hangen (Digitaal Media Onderzoek).

    Ik denk dat er best netwerken zijn die meegaan in deze ontwikkeling, maar dat zal van geval tot geval verschillen. Met Hyves heb ik oa gesproken, maar daar lijkt het minder op de kaart te staan, of ze hebben een andere route gekozen.

  4. John Kivit

    De weblog feed vertoont inmiddels ‘by popular demand’ gehele artikelen.



Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Februari 2020

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
« Dec    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829  

Nieuw: baanbrekend rapport over Nederlandse foodmarkt


Multiscope is lid van:
Multiscope is lid van: MOA, Nima, OMI en Esomar