Inloggen: | Panellid

Weblog

PR-onderzoek: voor iedereen zichtbare resultaten

Tom Boersma | 29 Augustus 2013 | Media & Entertainment, Marketing & Marktonderzoek, E-Business & E-Commerce, PR-onderzoek  | 

Voor bijna alles wat je kan bedenken wordt onderzoek gedaan. 9 van de 10 onderzoeken die bedrijven doen blijven echter intern. Naast wij als onderzoeksbureau en de opdrachtgever ziet niemand de exacte resultaten van het onderzoek. Behalve natuurlijk het eindresultaat. Zo zal niemand zien welke vragen precies zijn gesteld en welke antwoorden er zijn gegeven bij een verpakkingsonderzoek. Maar niemand zal er aan twijfelen dat daar onderzoek naar is gedaan. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld haalbaarheidsonderzoeken en prijsmeters. Onderzoeken die veelvuldig uitgevoerd worden, maar waar niemand de exacte resultaten van te zien krijgt. Behalve dan dat het nieuwe product op de markt verschijnt met een bepaalde prijs.

Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Zo worden positieve uitslagen van klanttevredenheidsonderzoeken gebruikt in communicatie-uitingen om te laten zien hoe goed bestaande klanten over het bedrijf of product denken. Maar de onderzoeken waar we het meest over zien zijn PR-onderzoeken. De uitslagen van PR-onderzoeken worden gecommuniceerd via persberichten, in magazines of in reclame-uitingen. Deze onderzoeken zijn een goede manier om in het nieuws te komen en zo een bepaald imago te creëren of de naamsbekendheid te versterken.


Onderwerpen
PR-onderzoeken kunnen over verschillende onderwerpen gaan, maar belangrijk is dat je bij je corebusiness blijft. Als bond voor garagehouders doe je onderzoek over auto-onderhoud en een verzekeraar doet onderzoek naar verzekeringen. Een ander belangrijk punt bij een PR-onderzoek is dat je met relevante resultaten komt. En dan bedoel ik natuurlijk niet dat je resultaten moet manipuleren of je respondenten door je vraagstelling een bepaalde richting op moet sturen. Nee, zorg dat je resultaten interessant zijn voor iedereen. Richt je onderzoek dus niet specifiek op je eigen product, maar op de totale productgroep of iets dat er mee samenhangt. Zeg dus niet dat mensen graag cadeaus bij jouw online warenhuis kopen (als dat al zo is) maar laat weten dat mensen überhaupt niet vergeten cadeaus te kopen. De media zal jouw bericht eerder oppakken.


Onderzoeksbureau
Het uitvoeren van een PR-onderzoek is niet moeilijk. Belangrijk is dus het onderwerp. Niet te ver van je corebusiness, maar ook geen onderzoek dat alleen op je eigen product gericht is. Zorg dat je in je vragenlijst vragen opneemt die tot verrassende resultaten kunnen leiden. Als je uiteindelijke bericht een opsomming is van dingen die eigenlijk iedereen al verwacht krijgt het een te hoog ‘nou en!’ gehalte en zal geen medium je bericht plaatsen. Met het opstellen van de vragenlijst kan een onderzoeksbureau als Multiscope je helpen.


Voldoende respondenten
Om een betrouwbaar onderzoek te doen heb je voldoende respondenten nodig. Te weinig respondenten zorgt ervoor dat niemand je onderzoek serieus neemt. Vaak stellen media als het ANP en dagbladen een ondergrens van 500 respondenten voordat ze nadenken over het wel of niet plaatsen van je bericht. Ook hiermee kan een onderzoeksbureau je helpen. Het derde grote voordeel van samenwerken met een onderzoeksbureau is dat je een onafhankelijk en betrouwbaar stempel op je onderzoek zet door aan te geven wie het onderzoek heeft uitgevoerd.

PR-onderzoek is dus een goede manier om op een andere manier exposure te halen dan je standaard reclame-uitingen. En het hoeft niet duur te zijn. Een vragenlijst van slecht 5 vragen kan al genoeg zijn. Bij Multiscope stel je je vraag al voor €250 aan 1.000 respondenten.

Jouw naam in het nieuws? Waar wacht je nog op!



Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Juli 2019

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
« Apr    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Multiscope is lid van:
Multiscope is lid van: MOA, Nima, OMI en Esomar