Inloggen: | Panellid

Grote belangstelling standaard betalen op internet

's-Hertogenbosch - 20-10-2004. Nederlanders hebben veel belangstelling voor de nieuwe standaard voor betalen op internet, die medio 2005 door Nederlandse banken wordt geïntroduceerd. Maar liefst 78% zegt de nieuwe standaard een goed initiatief te vinden, 60% verwacht direct na introductie gebruik te gaan maken van de betaalstandaard. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.503 leden van het panel van online onderzoeksbureau Multiscope.

Achtergrond van het onderzoek

Vorige maand werd bekend gemaakt dat de grote Nederlandse banken werken aan een nieuwe standaard voor online betalingen die aansluit op de vertrouwde systemen voor internet bankieren. De nieuwe standaard wordt medio 2005 in gebruik genomen en vervangt online betalingsmethoden als Minitix (1) (Rabobank), Way2Pay (ING), E-wallet (ABN Amro) en Tootz (Postbank).

Bekendheid online betalingsmethoden

De individuele online betalingsmethoden die de banken op dit ogenblik hanteren hebben allemaal een vrij lage geholpen naamsbekendheid. Het meest bekend is Way2Pay (32%) gevolgd door Rabodirect (28%), E-wallet (14%), Minitix (3%) en Tootz (1%). Van de online betalingsmethoden die onafhankelijk zijn van een bank heeft Wallie de hoogste naamsbekendheid (22%).

Het initiatief van de banken om tot een nieuwe gezamenlijke standaard te komen is een maand na de aankondiging bekend bij 26% van de bevolking. De bekendheid is met 28% hoger bij personen die op dit moment al internetbankieren. Bij personen die geen gebruik maken van internetbankieren is de bekendheid 19%.

Impuls voor e-commerce?

De komst van een nieuwe online betaalstandaard kan een positief effect hebben op de hoogte van de e-commerce bestedingen in Nederland. Vanuit de aanbodzijde heeft de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie het initiatief al omschreven als een 'absolute sprong voorwaarts'.

Uit het onderzoek van Multiscope blijkt bovendien dat de groep die zich wel eens zorgen maakt over de veiligheid van internet aankopen (79%), veel vertrouwen heeft in de nieuwe dienst. Maar liefst 68% van deze groep zegt gebruik te gaan maken van de nieuwe betaalstandaard.

Over Multiscope

Multiscope is een toonaangevend online onderzoeksbureau dat sinds 1996 gespecialiseerd is in marktonderzoek via internet. De activiteiten zijn geconcentreerd in de business units 'online onderzoek & enquêtes', 'panel services' en 'website bereiksonderzoek'.

De peiling werd uitgevoerd via het online panel van Multiscope. Dit panel omvat op dit moment meer dan 100.000 Nederlanders. Met het online panel is het mogelijk om landelijk representatief onderzoek uit te voeren. Meer informatie over het online panel van Multiscope is te vinden op: http://www.multiscope.nl/panel.phtml

  1. Update: Minitix blijft waarschijnlijk bestaan naast de nieuwe standaard. Zie ook:
    http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=368602


Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

- 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland