Inloggen: | Panellid

Youtube dominant op Nederlandse netvlies

's-Hertogenbosch - 21 augustus 2008. De online video website Youtube is in de afgelopen twee jaar gegroeid naar een top 3 positie op het Nederlandse web. De website bereikt inmiddels bijna tweederde van de Nederlandse internetgebruikers met haar online video's. Dit blijkt uit de doorlopende Visiscan website metingen van online onderzoeksbureau Multiscope.

Top 3 positie

In Nederland moet Youtube inmiddels alleen nog zoekmachine Google structureel voor laten gaan. Samen met Buienradar, Hyves en Marktplaats wedijvert de online video website om de tweede positie in Nederland.

Een kleine 30% van de Nederlandse internetgebruikers komt maandelijks ook één of meerdere malen op de Nederlandstalige versie van Youtube. De gemiddelde bezoekfrequentie ligt daarbij op 5 keer per maand, waarbij de bezoekduur zo'n 500 seconden per bezoek bedraagt. Bezoekers van Youtube waarderen de website met het rapportcijfer 7,5 (marktgemiddelde = 7,1).

Youtube werd gestart in februari 2005 en in november 2006 overgenomen door Google, dat hiermee een echt kijkcijferkanon in handen kreeg en haar dominantie op het Nederlandse web versterkte.

Entertainment segment groeit

Het succes van Youtube staat niet op zich. Websites in het entertainment segment weten de afgelopen twee jaar sterker te groeien dan de markt. Daarbij is de enorme hoeveelheid online video die op vele websites wordt overgenomen de belangrijkste succesfactor. Youtube maakt optimaal gebruik van het netwerkeffect van het internet en weet daarmee haar bereik drastisch te vergroten.

Naast Youtube zijn 123video, Dumpert, MSN Video, Uitzendinggemist, PCzapper, RTL en Zideo de belangrijkste spelers op de Nederlandse markt. Zij scoren echter maximaal de helft van het bereik van Youtube.

Over Multiscope Visiscan

Multiscope Visiscan is een online benchmark onderzoek voor Nederlandse websites. Het onderzoek brengt de naamsbekendheid, bereik en waardering van de top 1000 websites van Nederland in kaart. Klanten kunnen met de gehanteerde methodiek websites vergelijken volgens een onafhankelijke standaard. Multiscope Visiscan meet het bereik via een landelijk representatief panel en registreert van deze groep doorlopend het surfgedrag. Multiscope Visiscan meet eveneens naamsbekendheid en waardering op kwartaalbasis onder minimaal 10.000 respondenten uit haar online panel.



Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

- 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland