Inloggen: | Panellid

Consument vindt Coca-Cola logo het mooist

’s-Hertogenbosch – 20 juni 2013. Consumenten vinden het logo van Coca-Cola het mooiste logo van grote consumentenmerken op de Nederlande markt. Dat blijkt uit een online marktonderzoek dat onderzoeksbureau Multiscope uitvoerde onder 1000 Nederlanders. De nummers 2 en 3 zijn net als Coca-Cola grote Amerikaanse bedrijven: Apple en Disney.

Herkenbaarheid

Uit een lijst met logo's van 40 consumentenmerken* die op de Nederlandse markt actief zijn, kiezen de meeste mensen voor Coca-Cola als mooiste logo. De sierlijke, herkenbare letters maken het beeldmerk zo populair. En doordat het logo in de loop der jaren altijd hetzelfde is gebleven, geeft het het merk een vertrouwd beeld. Hetzelfde geldt voor het logo van Disney, de nummer 3 uit de lijst. Het logo van Apple (nummer 2) wordt vooral geroemd door zijn simpelheid en strakke, moderne vormgeving.

Mooiste logo's

Amerikaanse bedrijven populair

Uit het onderzoek blijkt dat vooral logo's van Amerikaanse bedrijven populair zijn. De top 10 van mooiste logo's bestaat voor de helft uit merken die uit Amerika komen. Naast Coca-Cola, Apple en Disney zijn dat internetgigant Google en de koffie-keten Starbucks. In de top 10 staan vier Nederlandse merken: oliemaatschappij Shell, Rabobank, en de cosmeticamerken Rituals en Dove. Het logo van energiedrankje Red Bull (afkomstig uit Oostenrijk) maakt de top 10 compleet.

Mannen vs. vrouwen

Bij sommige logo's is het smaakverschil tussen mannen en vrouwen sterk aanwezig. Mannen kiezen vaker voor de logo's van Shell en Red Bull. Terwijl vrouwen de logo's van Apple, Disney en Rituals vaker als hun favoriet bestempelen.

Spontaan genoemde logo's

Wanneer consumenten gevraagd wordt om spontaan (dus zonder voorgelegde lijst) het mooiste logo te noemen, ontstaat een divers beeld. Door de grote spreiding van verschillende smaken en dus verschillende logo's die genoemd worden, is er geen duidelijke favoriet aan te wijzen. Ook hier scoren merken als Coca-Cola, Apple en Shell hoog. Maar het meest wordt het logo van de Nederlandse Spoorwegen genoemd (2,5%).

*De lijst is samengesteld uit de merken in de Brandz top 100 Most Valuable Global Brands die in Nederland actief zijn, aangevuld met de populairste merken uit de Lovemarks Ranking 2013.

Methodiek

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.000 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoekpanels. Het bedrijf voert landelijk representatief marktonderzoek uit via haar consumentenpanel (140.000+ leden), B2B panel (70.000+ leden) en een zevental gespecialiseerde doelgroepenpanels. Tevens ondersteunt Multiscope opdrachtgevers met de opbouw, beheer en exploitatie van eigen panels en levert het software voor online markonderzoek. Daarnaast loopt Multiscope voorop op het terrein van social media research. Met Momentum levert Multiscope een tool waarmee data uit social media verzameld, geanalyseerd en gerapporteerd wordt.







Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

- 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland