Inloggen: | Panellid

Weblog

5 tips om respondenten te werven

Ruud Dankers | 5 Oktober 2015 | Media & Entertainment, Klantenpanels, Consumentenpanel, Financieel panel, Gezondheidspanel, Merkenpanel  | 

Als u uw eigen klanten, achterban of fans wilt benaderen voor een online enquete, wilt u uiteraard een zo hoog mogelijke respons. Wij hebben een jarenlange ervaring in het benaderen van ons panel maar ook bestanden van onze klanten. Om een hoge respons te krijgen dient de enquete zelf natuurlijk respondentvriendelijk te zijn. Maar ongewenste non-respons begint al bij de uitnodiging.

We geven u graag 5 tips voor een zo hoog mogelijke respons, bij het uitnodigen voor deelname aan een online enquete.

1. Zorg voor een correct, up-to-date bestand met e-mailadressen.
Vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Dit hangt uiteraard vaak samen met de bron, uw CRM-systeem, of een andere wijze waarop u de gegevens heeft verzameld.
Een controle om ervoor te zorgen dat in ieder geval alle adressen het juiste format hebben (dus een @ er in en .nl of .com aan het eind) kan al heel wat ‘waste’ voorkomen.

2. Zorg voor een enthousiaste uitnodiging.
Het schrijven van wervende teksten is een kunst. Zorg voor een pakkende en prikkelende onderwerpregel in de uitnodigingsmail en probeer in de rest van de tekst het enthousiasme van de lezer te stimuleren.
Maak in enkele zinnen duidelijk waar het over gaat, zonder al teveel in detail te treden. Een indicatie van de invultijd is raadzaam.

3. Personaliseer.
Mocht u beschikken over persoonlijke gegevens (voor-, achternaam en geslacht) is een gepersonaliseerde aanhef altijd aan te raden. Maak ook duidelijk van wie de uitnodiging afkomstig is. Ondertekening door een persoon (in plaats van een bedrijf of gehele afdeling) komt zeker persoonlijker over en kan aansporen tot deelname.

4. Maak hun mening belangrijk.
Laat - indien mogelijk - weten wat er uiteindelijk met de resultaten gedaan wordt. Met name als dat in het voordeel van uw klanten / relaties / doelgroep is. Voorbeeld: u bepaalt hoe onze nieuwe winkel er uit komt te zien. De respondent wordt belangrijk gemaakt in uw proces; het gevoel dat zijn/haar mening voor u belangrijk is, kan responsverhogend werken.

5. Beloon de moeite.
Een incentive bij deelname is niet altijd nodig maar komt zeker sympathiek over.
Kies iets wat dicht bij uw doelgroep en/of uw bedrijf ligt. Maak deze incentive echter niet te groot en houdt het bij een aardigheidje. Als respondenten alleen maar deelnemen om een flinke prijs te verdienen komt het de kwaliteit van de data niet ten goede.

Heeft u meer vragen, wilt u graag wat hulp of wilt u ons inschakelen om uw doelgroep te laten deelnemen aan een online enquete? Multiscope helpt u graag verder. Neem contact op met Multiscope (verkoop@multiscope.nl of 073-6212122) of vraag direct een offerte aan.


Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Februari 2018

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
«    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728  

                     Smart Media Monitor: Digitaal mediagebruik in Nederland