Inloggen: | Panellid

Weblog

Mobiel app onderzoek verandert onderzoeksland

Bart Roozen | 14 Juni 2016 | Marketing & Marktonderzoek, Mobiel Marktonderzoek  | 

De smartphonepenetratie in Nederland ligt inmiddels boven 80%. Bij jongeren is dit zelfs meer dan 90% (bron: Smart Electronics Monitor). De smartphone heeft de manier van communiceren veranderd. Communicatie verloopt veelal via social media en instant messengers, als WhatsApp. E-mail wordt nauwelijks meer gebruikt als communicatiekanaal. Vooral jongeren zijn hierdoor moeilijk via e-mail bereikbaar. Ook in e-commerce is mobiel al goed voor ongeveer een derde van de online aankopen (bron: Criteo). Mobiel marktonderzoek (met of zonder app) staat echter nog nauwelijks op de kaart.

Jongeren onbereikbaar voor onderzoek
Marktonderzoeksbureaus hebben een respondentenuitdaging. Het wordt steeds moeilijker om consumenten deel te laten nemen aan online onderzoek. Consumenten hebben geen zin meer in lange, ingewikkelde vragenlijsten over onderwerpen waar ze geen enkele binding mee hebben. Daarnaast zijn jongeren nauwelijks nog lid van panels, waardoor zij voor alle onderzoeken moeilijk te bereiken zijn.

Alles is mobiel, behalve marktonderzoek
De marktonderzoeksbranche blijft achter in de toepassing van mobiel in kwantitatief online onderzoek. Volgens ESOMAR zorgt mobiel onderzoek voor slechts 3% van de omzet. Huidige toepassingen zijn vooral gericht op het geschikt maken van de huidige vragenlijst, zodat deze ook op een smartphone in te vullen is. Maar ook dan hebben consumenten geen zin om een vragenlijst van vijftig vragen met een scala aan stellingen in te vullen. Mobiel onderzoek vergt een andere aanpak. Daarnaast worden nu de mogelijkheden en functionaliteiten van een smartphone (zoals camera, gps en microfoon) nauwelijks benut.

Multiscope geeft consumenten weer een stem
Mobiel onderzoek via de nieuwe app van Multiscope zorgt ervoor dat consumenten weer graag hun mening geven. De app van Multiscope start een nieuwe fase in mobiel marktonderzoek en benut de vele mogelijkheden van de smartphone. De vragen zijn afgestemd op het smartphone gebruik: kort, bondig en leuk om in te vullen. De variatie in vragen geeft consumenten de mogelijkheid om gesloten vragen te beantwoorden en meer diepgang te geven met tekst of foto’s. En consumenten kunnen deelnemen aan onderzoek op basis van hun locatie.

Deelname aan pilot
In september 2016 lanceren we de eerste versie van onze onderzoeksapp. We willen een aantal pilots uitvoeren met diverse organisaties om de mogelijkheden van mobiel marktonderzoek te ontdekken. We zoeken organisaties die deel willen nemen aan deze pilot. Interesse? Mail of bel even (073-6212122), dan gaan we samen onderzoeksland veranderen!

Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Augustus 2018

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
«    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

                         Ben jij onze nieuwe Junior Marktonderzoeker?