Inloggen: | Panellid

Weblog

Mobile Monday Amsterdam maakt vliegende start

John Kivit | 5 Juni 2007 | Technologie & Innovatie  | 

Mobile Monday AmsterdamMaandagmiddag 4 juni was de eerste bijeenkomst van Mobile Monday Amsterdam (MoMo) in de Rode Hoed te Amsterdam. Mobile Monday Amsterdam verbindt mensen die geïnteresseerd zijn in de multimediale toekomst van de mobiele telecom. De bijeenkomsten worden iedere eerste maandag van de maand georganiseerd. MoMo AMS is onderdeel van een wereldwijd netwerk van dergelijke bijeenkomsten.

Als me één ding duidelijk is geworden tijdens deze eerste bijeenkomst, is het wel dat mobiel internet springlevend is. Een dikke driehonderd geïnteresseerden registreerden zich. De Rode Hoed was daarom ook goed gevuld. Op het programma stonden drie sprekers: Erik de Zwart (Mobilaria), Dennis Hettema (OP3) en Jyri Engeström (Jaiku).

Het praatje van Erik de Zwart vond ik minder interessant dan zijn product. Het bedrijf van de Zwart exploiteert Tunin.FM. Via Tunin FM kun je onderweg via je mobiel luisteren naar meer dan 100 digitale radiostations. Tijdens zijn presentatie heb ik natuurlijk snel de mobiele applicatie gedownload en deze werkte in één keer goed. Zo zat ik op de terugweg in de auto klassieke muziek te luisteren via mijn mobiel (word je lekker rustig van).

De presentatie van de tweede spreker is grotendeels aan me voorbij gegaan omdat ik toen in gevecht was om de SMS-jes van het Jaiku backchannel van MoMo het zwijgen op te leggen. Dat was misschien het enige minpuntje van de middag. 50 SMS-jes was me toch iets te veel van het goede. Maar goed, het product van OP3 (Shotcode) kende ik al een tijdje. Het is een soort van mobiele barcode.

Jyri van Jaiku.comTopper van de dag was toch echt wel de oprichter van Jaiku; Jyri Engeström. Deze ’socioloog van huis uit’ heeft helemaal door hoe je een perfect werkende social networking website bouwt. Zijn betoog maakte duidelijk dat veel sites die tegenwoordig populair zijn een social networking component in zich hebben.

Verder gaf Jyri vijf gouden regels voor succes met social networking initiatieven:

  1. Define your object (bijvoorbeeld foto’s bij Flickr)
  2. Define your verbs (gebruik termen die je gebruikers ook gebruiken)
  3. Make the objects shareable (maak alles open door middel van API’s etc.)
  4. Turn invitations into gifts (zorg dat ze als een viral rondgaan)
  5. Charge the publishers, not the spectators (information wants to be free)

De naturel manier van presenteren van Jyri raakte bij mij de juiste snaar. Met al die early adopters in de zaal (die zich helemaal suf Twitteren en Jaiku-en) was hij bovendien de juiste man op de juiste plaats.

Ik heb erg genoten vanmiddag. Complimenten daarom ook voor de organisatoren Yuri van Geest (zelfstandig internet adviseur), Maarten Lens-FitzGerald (RapidSugar) en Raimo van der Klein (KPN). Ik hoop van harte dat we dit niveau vast kunnen houden. Dan ben ik er de volgende keer zeker weer bij. Voor nu hebben we gelukkig de foto’s nog.


Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

April 2019

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
«    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Ben jij onze nieuwe Online Marketeer of Research Consultant?


Multiscope is lid van:
Multiscope is lid van: MOA, Nima, OMI en Esomar