Inloggen: | Panellid

Weblog

Monitor koopgedrag via Twitter

John Kivit | 13 Januari 2013 | Marketing & Marktonderzoek, Momentum, Koopgedrag  | 

Social media gebruikers delen vaak wat ze kopen of bestellen. Dit biedt mooie kansen voor het op continu basis meten van het koopgedrag. Half oktober zijn we gestart met het volgen van dit koopgedrag op Twitter. Door tweets te verzamelen op woorden zoals 'gekocht' en 'bestellen' krijg je een goed beeld van het koopgedrag en de koopintenties van Twitteraars. In de meetperiode die 8 weken duurde werden zo'n 1 miljoen tweets verzameld en geanalyseerd.

Populaire producten
In onderstaande tabel zijn de 20 meest gekochte zaken te vinden:
 
Aankopen - Top 20
 
Kaartjes voor evenementen, voeding (eten, pizza, broodje), kleding (kleren, trui, schoenen, jas, broek, uggs) en electronica (telefoon, iPhone, mobiel, iPad, hoesje) zijn populair. Maar daarnaast worden ook duurdere aankopen zoals een huis of auto genoemd en ook een duidelijk seizoensartikel zoals vuurwerk.
 
Productcategorie spelcomputers
Het is ook mogelijk om verder in te zoomen op een specifieke productcategorie. In dit geval hebben wij dat gedaan voor spelcomputers. Van alle gemeten spelcomputers blijkt de Playstation 3 (PS3) van Sony het meest genoemd te worden. Het aandeel in de meetperiode ligt tussen de 36% en 44%. Microsoft's Xbox volgt op enige afstand. Het aandeel ligt tussen de 24% en 37%. De WII van Nintendo heeft duidelijk een kleiner aandeel. In de eerste weken ligt dit rond de 8%, met een duidelijke piek in week 48 (de aanloop naar Sinterklaas) van 17%. 
 
Spelcomputers - top 3
 
Verantwoording
De data voor deze meting werden verzameld tussen 12 oktober 2012 en 7 december 2012. In die periode werden maar liefst 1 miljoen tweets verzameld en geanalyseerd die één van de volgende woorden in de tekst hadden: kopen, gekocht, geleverd, bestellen, besteld, switchen, opzeggen. Multiscope heeft met de social media research tool Momentum toegang tot de volledige datafeed (firehose) van Twitter. 
 
Meer weten?
Wil je meer weten over de mogelijkheden van het meten van koopgedrag en intenties via social media? Neem dan contact op met Multiscope via 073-6212122. Bart Roozen of Tom Boersma helpen je graag verder met het eenvoudig inregelen van je eigen koopgedrag monitor. Vanaf € 95 per maand start je al je eigen meting via de social research tool Momentum.
 
P.S.: dit is mijn laatste blogposting voor Multiscope. Vanaf 1 januari ga ik al mijn energie richten op Shareforce. Veel succes Bart, Karen en Tom met het voortzetten van de blog. 

Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

April 2019

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
«    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Ben jij onze nieuwe Online Marketeer of Research Consultant?


Multiscope is lid van:
Multiscope is lid van: MOA, Nima, OMI en Esomar