Inloggen: | Panellid

Weblog

Social media monitor Koopgedrag

Bart Roozen | 28 Oktober 2013 | Media & Entertainment, Marketing & Marktonderzoek, Cijfers & Trends, Bedrijf & Markt, Momentum, Koopgedrag  | 

Plaats jij weleens een bericht op Twitter over wat je zojuist gekocht of besteld hebt? Ja? De social media monitor ‘Koopgedrag’ laat zien dat je niet de enige bent. Tot eind oktober zijn er in 2013 bijna 3 miljoen berichten geplaatst over wat er gekocht of besteld is! Deze aantallen geven interessante inzichten in welke producten populair zijn. En met de social media monitor tool Momentum is het mogelijk om de verschillen tussen mannen en vrouwen te analyseren of de trends in een bepaalde periode te analyseren.

Money in is money out
In deze blog zoom ik in op de periode 24 september tot en met 25 oktober. Deze periode heeft 275.000 berichten opgeleverd. Elke dag worden er ongeveer 8.000 berichten geplaatst waarin de social media gebruikers aangeven wat men gekocht of besteld heeft. In deze periode zijn twee opvallende pieken: 25 en 28 september. Op 25 september wordt voor de meeste consumenten het salaris uitgekeerd. En 28 september was de eerste zaterdag, na het uitkeren van de salarissen. De Nederlandse consument geeft vrijwel direct weer geld uit, als hij het in bezit heeft.


Aantal berichten - Aankopen

Vrouwen positiever over shoppen

Het aantal berichten over aankopen zijn vrijwel vergelijkbaar voor mannen (49%) en vrouwen (51%). Er zijn wel meer mannen actief op social, dus relatief gezien verzenden vrouwen meer berichten over spullen die ze gekocht hebben. Gemiddeld is één op de zes berichten positief. Ze zeggen weleens dat vrouwen gelukkig worden van shoppen. Dat blijkt ook wel op social media. Vrouwen (20%) zijn positiever over de aankopen die ze doen dan mannen (14%).


aantal-berichten-man-vrouw-okt2013sentiment-man-vrouw-okt2013

Kaartjes, schoenen en eten het meest genoemd
Er wordt veelgesproken over kleding en verschillende kledingstukken. Daarnaast wordt ook een eerste levensbehoefte (eten) vaak besproken. En veelbesproken in deze periode de twee game kaskrakers GTA V en Fifa 14. Hieronder staat de top 20 van meest genoemde producten in de koopgedrag monitor.


Aankopen Top 20

Opkomst van de Primark
Medio april heb ik een presentatie gegeven op Multichannel. Tijdens die presentatie heb ik ook gekeken naar deze case, waarbij ik ingezoomd heb op de winkels die het meest genoemd werden in deze social media monitor. Albert Heijn, Ikea, Media Markt, Hema en H&M werden toen het meest genoemd. En nu? De opkomst van de Primark in Nederland is ook op social niet onopgemerkt gebleven. Deze winkelketen is de afgelopen vier weken het meest genoemd in combinatie met een aankoop. En dat terwijl Primark in het voorjaar amper aan bod kwam.

Verantwoording
De data voor deze meting werden verzameld tussen 24 september en 25 oktober 2013. In die periode werden maar liefst 275.000 tweets verzameld en geanalyseerd die één van de volgende woorden in de tekst hadden: kopen, gekocht, geleverd, bestellen, besteld, switchen en opzeggen. Met de social media research tool Momentum heeft Multiscope toegang tot de volledige datafeed (firehose) van Twitter.

Meer weten?
Wil je meer weten over de mogelijkheden van het meten van koopgedrag en intenties via social media met de social media monitor Koopgedrag? Neem dan contact op met Multiscope via 073-6212122. We helpen je graag met het oplossen van je vraagstuk. En vanaf € 95 per maand start je al je eigen meting via de social research tool Momentum.



Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

April 2019

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
«    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Ben jij onze nieuwe Online Marketeer of Research Consultant?


Multiscope is lid van:
Multiscope is lid van: MOA, Nima, OMI en Esomar