Inloggen: | Panellid

Weblog

Twitter voor marktonderzoek

John Kivit | 1 Februari 2009 | Marketing & Marktonderzoek, Technologie & Innovatie, E-Business & E-Commerce  | 

Twitter logoResearch Live bericht over een onderwerp dat direct mijn aandacht trekt. Silicon Alley schreef een wedstrijd uit om hét business model voor Twitter te vinden. Een van de ingezonden ideeën is om Twitter als kanaal voor marktonderzoek open te stellen. Het idee komt van Albert Kim, manager van een nieuwe media strategie & communicatiebedrijf.

Volgens Kim kan Twitter geld verdienen door gesegmenteerde ‘opt-in’ panels aan te bieden aan grote merken die op zoek zijn naar snelle en goedkope feedback van specifieke groepen consumenten. Hij oppert om de Twitter gebruikers die mee willen werken aan een dergelijke dienst uit te nodigen door middel van een zogenaamde DM (direct message). Dat is een standaard functionaliteit die ingebouwd zit in de microblogging dienst. De feedback van deelnemers zou daarna aangeboden kunnen worden in een klantendashboard, waarvoor Twitter tussen de $10.000 en $20.000 zou kunnen rekenen.

Geen slecht idee, als er iemand zijn gebruikers goed kent is het Twitter wel. In 2007, vlak na mijn eerste tweets, hielden de mogelijkheden van Twitter voor marktonderzoek mij ook al eens bezig. En hoe je het ook wendt of keert, marktonderzoek en sociale netwerken groeien steeds meer naar elkaar toe.

Het enige nadeel is dat veel sociale netwerken nog een te specifiek publiek trekken om representatief onderzoek uit te kunnen voeren. Zo heeft Twitter op dit moment wereldwijd ’slechts’ enkele miljoenen gebruikers. In Nederland schat ik zelf het aantal gebruikers op ongeveer 30.000. En dat zijn voornamelijk relatief jonge, hoog opgeleide personen die vaak werken in de media, marketing en IT.

Daar zullen de wetenschappers onder de marktonderzoekers hun neus nog voor op halen. Maar dit betekent niet dat er helemaal geen mogelijkheden zijn, want voor specifiek doelgroep- en/of merkenonderzoek komt er een dag dat sociale netwerken volwassen genoeg zijn om ingezet te worden. De slimmeriken onder de marktonderzoekers doen er goed aan om Kim’s idee alvast te bestuderen.




Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Februari 2020

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
« Dec    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829  

Nieuw: baanbrekend rapport over Nederlandse foodmarkt


Multiscope is lid van:
Multiscope is lid van: MOA, Nima, OMI en Esomar