Inloggen: | Panellid

Communication en Multimedia

's-Hertogenbosch - 25-08-2000. Online onderzoeksbureau Multiscope heeft telefonisch onderzoek verricht naar de penetratie en potentie van zowel apparaten als diensten op het gebied van mobiele telefonie, computers en internet. Rekening houdend met een convergentietrend zijn ook de volgende apparaten, diensten en toepassingen meegenomen: kabeltelefonie, internet-tv, DVD-audio, DVD-video, digitale foto- en videocamera, MP3-speler, WAP, carrier-select bellen, letter-bellen en SMS service. In de Engelstalige rapportage 'Communication & Multimedia' staan penetratie- en potentie-cijfers, marktaandelen van aanbieders en merken, maar ook profielen van gebruikers en niet-gebruikers. Aan dit telefonische onderzoek werkten 1.614 Nederlanders van 12 jaar en ouder mee in de periode april-mei 2000.

Mobiele telefonie

Zo'n 56% van de Nederlanders heeft een mobiele telefoon. Van deze 7,5 miljoen personen heeft 56% een prepaid telefoon en 47% een abonnement. Van de jongeren (12 tot en met 20 jaar) heeft 63% een mobiele telefoon. Uit onderstaande tabel blijkt dat relatief meer tieners een prepaid telefoon hebben in plaats van een abonnement. Over het algemeen zijn mobiele bellers (erg) tevreden over hun aanbieder. Zo'n 24% maakt ook gebruik van de SMS service, dat hierdoor de meest gebruikte toepassing is naast telefoneren. Aan het explosieve groeitempo van de mobiele telefonie lijkt een eind gekomen, want van de personen zonder mobiele telefoon (44% van de Nederlandse bevolking) heeft 82% niet de intentie er één aan te schaffen. Dit betekent dat 36% van de Nederlanders géén mobiele telefoon zal aanschaffen.

  Leeftijd     Bezit mobiele  
  telefoon
  toestel met  
  abonnement  
  prepaid toestel  
  12 - 15   20% 12% 88%
  16 - 20   69% 30% 70%
  21 - 32   69% 49% 51%
  33 - 44   68% 46% 54%
  45 - 64   50% 47% 53%
  65+   30% 45% 55%


Personal Computer markt

Zo'n 4,25 miljoen huishoudens hebben thuis één of meerdere PC's. Bij elkaar opgeteld zijn dit 6 miljoen PC's. Bijna twee derde van de Nederlandse bevolking gebruikt thuis een PC. Het gaat hierbij om 9,5 miljoen personen. De huishoudens zonder PC bestaan veelal uit personen ouder dan 65 jaar met een inkomen beneden modaal. Binnen één jaar zal het aantal huishoudens met een PC nog groeien met 8%, maar dit betekent een duidelijke vermindering ten opzichte van de groei in de afgelopen 5 jaar. De PC markt zal qua aantal zeker groeien, want er zijn aanzienlijk wat huishoudens die een extra PC of een vervangingscomputer zullen kopen.

Internet markt

Zo'n 39% van de huishoudens heeft thuis internettoegang, dit zijn 2,65 miljoen huishoudens. Bijna een kwart van de huishoudens heeft wel een PC maar geen internettoegang. Van deze groep zal 6% binnen één jaar toegang tot internet nemen. Daarnaast zal 4% van de huishoudens zonder PC ook binnen een jaar een PC kopen én thuis internettoegang nemen. Multiscope voorspelt dat halverwege 2001 bijna de helft van de Nederlandse huishoudens thuis internettoegang zal hebben.

Opmerking:

Indien u gegevens uit dit persbericht overneemt zouden wij het op prijs stellen als u in de bronvermelding ook het internet-adres van dit onderzoek vermeldt: www.multiscope.nl/communication

Voor specifieke vragen kunt u zich richten tot Elke de Quay, Tel. 073-6212122.

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

- 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland