Inloggen: | Panellid

Effectiviteit zoekmachine optimalisatie

's-Hertogenbosch - 07-02-2002. Traffic4u heeft online onderzoeksbureau Multiscope uitgebreid onderzoek laten uitvoeren om het zoekgedrag van Nederlanders in kaart te brengen. Uit dit onderzoek blijkt dat zoekmachines nog steeds een veelgebruikt middel zijn om informatie te vinden. Dit levert goed geplaatste sites niet alleen meer bezoekers op, maar ook kopers.

Zoekmachines ondersteunen E-commerce

Het belang van zoekmachines binnen E-commerce is tot op heden onderbelicht geweest. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 41% van de gebruikers wel eens een aankoop heeft gedaan op een site die via een zoekmachine gevonden werd. 17% plaatst haar order zelfs bij het eerste bezoek.

Rob Groen, directeur van het online warenhuis internetshop.nl en klant van Traffic4u: 'wij waren vroeger al goed vertegenwoordigd op verschillende internetportals, via de verschillende portals was het moeilijk om meer bezoekers te genereren. Daarom hebben we besloten om onze strategie uit te breiden naar zoekmachine optimalisatie. We stonden voorheen op voor ons relevante termen rond plaats 20 in de resultaten. Dat is nu bijna overal de eerste plaats. De gevolgen hiervan zijn absoluut merkbaar in het aantal bezoekers en nog belangrijker; in het aantal verkopen.'

Herhalingsbezoek hoger

Niet alleen het aantrekken van nieuwe klanten door een goede vindbaarheid is belangrijk. Herhalingsbezoek is ook van belang. Bezoekers die een site vinden met behulp van een zoekmachine komen relatief vaker terug dan bezoekers die op een site terecht zijn gekomen via een banner.

Bijna eenderde (31%) van de bezoekers die een site ontdekken via een zoekmachine, komt vaak tot zeer vaak terug op de gevonden site. Slechts een klein deel (7%) van de bezoekers komt zelden of nooit terug bij deze site. Voor sites die via een banner ontdekt worden, ligt dit op respectievelijk 10% en 32%.

Gertjan Munneke, Managing Partner Traffic4u: 'in de loop der jaren hebben zoekmachines een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Sommige zoekmachines zijn in staat om met erg goede zoekresultaten te komen. Bij bedrijven ontstaat steeds meer het idee dat het bouwen van een mooie site niet meer genoeg is om bezoekers te trekken. Het optimaliseren van de site, met het doel de zoekmachines in staat te stellen de site beter te indexeren en zodoende gevonden te worden op relevante termen, wordt steeds vaker onderdeel van de marketingstrategie van bedrijven.'

Internetter kiest snel

Dit onderzoek illustreert duidelijk de macht van de gebruiker. Resultaten van een zoekmachine worden relatief lang bekeken: 57% van de gebruikers neemt meer dan 10 seconden de tijd om te bepalen of een site interessant is. Ter vergelijking: na het klikken op een banner neemt slechts 43% langer dan 10 seconden de tijd om te bepalen of een site interessant is.

Gertjan Munneke: 'bij het klikken op banners weet de internetter meestal niet wat hij op de doelsite kan verwachten. De gepresenteerde informatie komt vaak niet overeen met het gezochte. Het vertrouwen in zoekmachines is groter: veel internetters zien een zoekmachine als een 'onafhankelijk instituut' dat voor hen de meest relevante sites selecteert. Op de door zoekmachines geselecteerde sites verwacht men ook daadwerkelijk relevante informatie te vinden. Men is daarom ook bereid meer moeite te nemen deze informatie te vinden.

Populaire zoekmachines

Het gebruik van zoekmachines is nog steeds onverminderd populair: 98% van de Nederlandse internetbevolking geeft aan gebruik te maken van zoekmachines. Ilse is de populairste zoekmachine voor Nederlandse zoekopdrachten, Google de populairste voor buitenlandse zoekopdrachten.

Over Traffic4u

Traffic4u (www.traffic4u.nl) is een dynamisch en snel groeiend marketing/advies bureau dat met name Search Engine Positioning, het relevant positioneren van bedrijven met hun producten en diensten in de zoekresultaten van zoekmachines, verzorgt.

Over Multiscope

Multiscope (www.multiscope.nl) is een toonaangevend online onderzoeksbureau, gespecialiseerd in het uitvoeren van online onderzoek & enquêtes, website bereiksmeting en internet rapporten. Multiscope heeft de beschikking over een onderzoekspanel van meer dan 100.000 Nederlandse internetgebruikers. Daarnaast werkt Multiscope samen met ongeveer 25 succesvolle Nederlandse websites, welke als onderzoekspartners fungeren.

Meer informatie

Voor meer informatie en voor een uitgebreidere versie van de onderzoeksresultaten:
Traffic4u, Gert-Jan Munneke (050 360 46 64) munneke@traffic4u.nl
Multiscope, Stefan Pauls (073 621 21 22) stefan@multiscope.nl

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

- 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland