Inloggen: | Panellid

Jongeren willen ‘totaal media abonnement’

’s-Hertogenbosch – 8 september 2011. Een vijfde van de Nederlanders is geïnteresseerd in een totaal abonnement voor hun mediagebruik. Bij jongeren is dit zelfs een derde. Ze zouden naast hun gebruikelijke abonnement op internet, televisie en/of vaste telefonie ook graag legaal muziek, films, games en dagelijks nieuws willen gebruiken. Dit blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau Multiscope uitvoerde onder 1000 leden van haar consumentenpanel.

Behoefte aan films en muziek

In een dergelijk media-abonnement is de toevoeging van films het belangrijkst. Liefst 84% van alle geïnteresseerden in het abonnement ziet graag een film-aanbod in zo’n abonnement. Ook een muziekaanbod is populair. 82% zegt muziek een belangrijk onderdeel in een media abonnement te vinden. Terwijl slechts een derde van de ondervraagden aangeeft nu gebruik te maken van online muziekdiensten als iTunes en Spotify.

Betalen voor nieuws

Uit het onderzoek blijkt ook dat het ontvangen van nieuws in een media abonnement populair is. 80% heeft geld over voor het ontvangen van dagelijks nieuws binnen een media abonnement. 70% ontvangt dit nieuws graag op een tablet of smartphone.

Mobiele telefonie

Een groot deel (70%) van de consumenten voegt graag het abonnement voor hun mobiele telefoon aan een media abonnement toe. Men geeft de voorkeur aan het gemak van één aanbieder en hoopt dat het combineren van deze 2 abonnementen het totale abonnementsgeld lager maakt.

Downloaden versus online gebruik

Content als muziek, films en games zijn op meerdere manieren te ontvangen. 62% van de jongeren krijgt de content het liefst in hun bezit door dit te downloaden (zoals met iTunes). Ouderen zijn hier meer verdeeld over. Ongeveer evenveel ouderen kiezen ervoor om de content te downloaden als om deze enkel af te spelen en niet in bezit te krijgen (zoals met Spotify).

Meer voor minder

Voor een totaal media aanbod hebben de ondervraagden rond de 30 euro per maand over. Opvallend, want de huidige prijs van abonnementen op enkel televisie, internet en vaste telefonie ligt in de meeste gevallen al hoger. Het toevoegen van extra diensten aan de huidige abonnementen zou dus niet mogen leiden tot forse prijsstijgingen. De consument wil meer voor minder.

Kansen

“Uit het onderzoek blijkt dat een groot deel van Nederland zit te wachten op een samenwerking tussen verschillende online diensten” aldus Tom Boersma, Marketing Coördinator bij onderzoeksbureau Multiscope. “Mobiele providers zouden hun krachten kunnen bundelen met de kabelproviders. Als ze samen hun diensten aanbieden profiteren ze van elkaar. Het onderzoek toont aan dat consumenten behoefte hebben aan 1 afnemer voor al hun media gebruik. Ook uitgevers van kranten kunnen profiteren door consumenten via een media abonnement een online editie van de krant aan te bieden. Daarnaast zou het voor de muziekindustrie het probleem van illegaal downloaden kunnen tegengaan.”

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoekpanels. Het bedrijf voert landelijk representatief marktonderzoek uit via haar consumentenpanel (140.000+ leden), B2B panel (70.000+ leden) en een zevental gespecialiseerde doelgroepenpanels. Tevens ondersteunt Multiscope opdrachtgevers met de opbouw, beheer en exploitatie van eigen panels en levert het software voor online markonderzoek. Hiermee kan men zelf online marktonderzoek uitvoeren of een eigen klantenpanel beheren. In een eigen huisstijl en persoonlijke webomgeving. Inclusief hosting en professionele ondersteuning.







Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

- 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland