Inloggen: | Panellid

Koningsdag liever op 30 april

’s-Hertogenbosch – 25 april 2013. Nederland had er de voorkeur aan gegeven Koningsdag, net als Koninginnedag nu, op 30 april te vieren. Dit blijkt uit onderzoek dat online marktonderzoekbureau Multiscope uitvoerde onder 1.000 Nederlanders. Slechts 11% van de ondervraagden heeft een voorkeur om deze feestdag te verplaatsen naar de dag waarop de toekomstige koning jarig is.

Bijzondere feestdag

Koninginnedag is een geliefde feestdag, en dat dit jaar de troonswisseling op deze dag plaatsvindt maakt het alleen maar extra speciaal. 60% vindt deze dag specialer dan alle andere Koninginnedagen en volgt het met interesse. Vooral ouderen geven aan deze dag zeer bijzonder te vinden. Voor een vijfde van de ondervraagden is komende Koninginnedag er één als alle andere jaren. Mensen die Koninginnedag vieren doen dat vooral thuis (33%) of in het centrum van de eigen woonplaats (26%). Een groot deel (28%) beslist echter pas op een later moment hoe ze Koninginnedag vieren.

Plechtigheden

Van de plechtigheden die in Amsterdam plaatsvinden zijn de tekening van de abdicatie met de balkonscène en de inhuldiging van Koning Willem-Alexander het meest in trek. Ruim 40% geeft aan beide officiële plechtigheden te gaan volgen en ongeveer 30% twijfelt nog. De rondvaart op het IJ die het koningspaar gaat maken, is het minst populaire gedeelte van de festiviteiten in Amsterdam. Slechts 27% gaat dit zeker kijken, terwijl 42% van de ondervraagden zegt dit zeker of waarschijnlijk niet te gaan volgen.

Kosten geen probleem

Men is mild over de kosten die deze dag met zich meebrengt. 38% vindt dat het wel wat minder had gekund in deze tijden, maar heeft er geen problemen mee. Ongeveer eenzelfde deel vindt dat deze kosten nou eenmaal horen bij zo’n speciale gebeurtenis, of denkt niet dat deze kosten veel meer zijn dan wat een normale Koninginnedag in Amsterdam kost. Voor slechts 18% is de 12 miljoen die de inhuldiging totaal kost volstrekt onacceptabel.

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.000 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoekpanels. Het bedrijf voert landelijk representatief marktonderzoek uit via haar consumentenpanel (140.000+ leden), B2B panel (70.000+ leden) en een zevental gespecialiseerde doelgroepenpanels. Tevens ondersteunt Multiscope opdrachtgevers met de opbouw, beheer en exploitatie van eigen panels en levert het software voor online markonderzoek. Daarnaast loopt Multiscope voorop op het terrein van social media research. Met Momentum levert Multiscope een tool waarmee data uit social media verzameld, geanalyseerd en gerapporteerd wordt.





Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

- 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland