Inloggen: | Panellid

Een digitale kerstgroet, een elektrische auto onder de boom en werkstress in de vakantie

Het marktonderzoek dat Multiscope de afgelopen maand in opdracht van diverse opdrachtgevers heeft uitgevoerd stond dit keer in het teken van de feestdagen. Het marktonderzoek geeft interessante inzichten in het consumentengedrag van de Nederlander. Een kerstgroet wordt veelal digitaal overgebracht, maar een traditionele kerstgroet via de telefoon blijft populair.

Het geluid van een piepende vuurpeil is niet populair. Alleen een zoemende mug in de nacht en een piep in de oren worden als nog irritanter ervaren dan het gepiep van een vuurwerkpijl. Daarmee is het gepiep van een vuurwerkpijl één van de meest vervelende geluiden.

Voor het kopen van kerstdecoratie hebben Nederlanders de weg gevonden naar de webshops. Online kerstdecoratie kopen is nog nooit zo populair geweest. Wanneer we een fysieke winkel bezoeken, dan heeft het onze voorkeur om geld in de winkel zelf te pinnen. Veiligheid en sociale controle blijken hierbij belangrijke aspecten om de voorkeur te geven aan pinnen bij een inpandige geldautomaat. En stel dat ons pinsaldo onbeperkt is en we een auto mogen uitkiezen, dan kiezen Nederlanders het liefst een elektrische auto voor onder de kerstboom.

Van de vakantiegangers houdt ruim één op de tien consumenten die terugkeren van hun zonvakantie zich niet altijd aan de regels bij het meebrengen van souvenirs naar Nederland of België. Daarnaast leest 1 op de 6 dagelijks zijn of haar werkmail vanaf het vakantieadres. Bent u benieuwd naar de resultaten van de verschillende marktonderzoeken? Lees dan verder.


Digitale kerstgroet populairder dan postkaart

Emerce.nl Een groot deel van de Nederlanders geeft vrienden en familie die ver weg wonen liever een digitale kerstgroet dan een kerstkaart per post. Vooral een WhatsAppje sturen, een e-mail schrijven of een Skype-gesprek opzetten zijn populair. Het traditionele telefoontje met Kerst blijft echter het populairst. Jongere respondenten kiezen daarentegen vooral voor WhatsApp: meer dan de helft stuurt met de kerstdagen een appje naar verre vrienden.
Klik hier voor het volledige artikel.

Gepiep van vuurwerkpijl een van de irritantste geluiden

Metronieuws.nl Het gepiep van een vuurwerkpijl is één van de meest vervelende geluiden. Alleen een zoemende mug in de nacht en een piep in de oren worden als nog irritanter ervaren. Op de vierde plek van meest irritante geluid staat het gesnurk van een bedpartner. Deze vier geluiden samen zorgen bij bijna driekwart van de Nederlanders voor irritaties. Het zijn vooral vrouwen die last hebben van snurkgeluiden, meer dan 15 procent van hen geeft aan dit het meest vervelende geluid te vinden.
Klik hier voor het volledige artikel.

Ruim een kwart van de Nederlanders schaft kerstdecoratie online aan

Emerce.nl Nog nooit zijn er zoveel kunstkerstbomen online aangeschaft als dit jaar. Bol.com zag het aantal verkopen verdubbelen ten opzichte van vorig jaar. Terwijl normaal zo’n 8% van de non-food artikelen online wordt gekocht, ligt dit percentage in het geval van kerstdecoratie zoals (kunst)kerstbomen veel hoger. Zo zegt ruim een kwart van de Nederlanders kerstdecoratie online aan te schaffen. Het zijn vooral de mannen die gedreven worden door gemak: van de Nederlanders die online kerstdecoratie kopen, is 70% van het mannelijke geslacht.
Klik hier voor het volledige artikel.

Pinnen liever in een winkel dan buiten uit de muur

Managersonline.nl Geld pinnen doen we liever in een winkel dan buiten uit de muur. Vooral ouderen verkiezen een inpandige geldautomaat boven één in de buitenlucht. Meer dan de helft van de Nederlanders boven de 55 jaar pint liever niet bij een pinautomaat op straat. Voor bijna twee derde van de respondenten geldt dat zij maar een korte afstand hoeven te overbruggen om gebruik te kunnen maken van een geldautomaat in een winkel. Ruim 87 procent van de respondenten maakt wel eens gebruik van een geldautomaat, waarvan 40 procent regelmatig. Bijna de helft van de mensen die regelmatig pint bij een geldautomaat in een winkel is 55 jaar of ouder.
Klik hier voor het volledige artikel.

Nederlander vindt het liefst elektrische auto onder de kerstboom

Autoscout24.nl Nederlanders vinden het liefst de sleutels van een elektrische auto onder de kerstboom. Naast een elektrische auto is ook een ruime gezinsauto gewild, zowel onder mannen als vrouwen. Het praktische gemak van een gezinsauto geniet voor veel Nederlanders de voorkeur boven het uiterlijk vertoon van een snelle bak.
Klik hier voor het volledige artikel.

Vakantiegangers nemen weleens verboden souvenirs mee naar huis

Belg.be Cd’s, dvd’s, games, kleding, eten, kunst of antiek: een vakantie-aandenken mee naar huis nemen lijkt onschuldig. Toch houdt ruim 12 procent van de zonaanbidders zich niet altijd aan de regels bij het meebrengen van souvenirs naar Nederland of België. Hiermee riskeren vakantiegangers bij terugkomst een boete bij de douane. Het kan gaan om producten die hier verboden zijn, zoals illegale cd’s, dvd’s, nagemaakte merkkleding, inheemse planten, (aandenken aan) dieren of grote hoeveelheden sigaretten en alcohol. Wat ook voorkomt, is dat vakantiegangers producten van hoge waarde belastingvrij invoeren.
Klik hier voor het volledige artikel.

Heerlijk, vakantie! Maar kun je je werk loslaten?

Viva.nl Volgens een onderzoek van ING leest 1 op de 6 dagelijks zijn of haar werkmail vanaf z’n vakantieadres. 1 op de 8 beantwoordt deze mails ook elke dag. Bureau Multiscope hield ook een onderzoek en hieruit blijkt dat eenderde van alle internetgebruikers met een baan toegeeft dat er tegenwoordig meer wordt gewerkt tijdens de vakantie dan voorheen. Gelukkig sijpelen er steeds meer initiatieven van bedrijven door om werknemers juist hun vrije tijd te gunnen. In Duitsland en Frankrijk worden er in sommige bedrijven afspraken gemaakt dat werknemers het ‘recht op onbereikbaarheid’ hebben.
Klik hier voor het volledige artikel.

Ga hier naar het volledige overzicht van In het nieuws.

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

- 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland