Inloggen: | Panellid

Nederland omarmt Valentijnsdag niet

's-Hertogenbosch - 13 februari 2012. Waar winkeliers elk jaar weer doen geloven dat Valentijnsdag dé dag is om je geliefde eens extra te verwennen, is de Nederlandse consument een stuk terughoudender. Slechts 15% van de Nederlanders zegt iets aan Valentijnsdag te doen. 60% vindt zelfs dat Valentijnsdag beter helemaal afgeschaft kan worden. Dit blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau Multiscope uitvoerde onder haar consumentenpanel.

“Niet nodig”

Liefst 86% geeft aan het hele jaar door zijn of haar liefde te laten blijken, en Valentijnsdag daarvoor niet nodig te hebben. Ondanks dat vindt een derde Valentijnsdag wel een mooi moment om iets extra's te doen. Bang zijn dat de partner teleurgesteld is door niets te doen hoeft men niet te zijn. Een even groot deel dat zegt niets te doen, verwacht zelf ook niets te krijgen (86%). De meest genoemde reden om Valentijnsdag niet leuk te vinden is dat het "te commercieel" is.

Mannen vaker ‘gedwongen’

Valentijnsdag lijkt onder mannen iets populairder dan onder vrouwen. 16% van de mannen zegt zeker iets aan Valentijnsdag te doen, bij vrouwen is dat 14%. 1 op de 5 van deze mannen geeft echter aan vooral iets aan Valentijnsdag te doen omdat de partner dat verwacht, terwijl dat bij vrouwen maar 1 op de 10 is. Valentijnsdag leeft het meest bij mensen die wel een relatie hebben maar niet samenwonen. Een kwart van deze mensen doet iets met Valentijnsdag.

Kaartje sturen populairst

Onder de mensen die hun partner wél verrassen, is het sturen van een kaartje het populairst. 38% zal een valentijnskaart sturen. De top 5 van hoe de partner (of stiekeme flirt) verrast wordt, ziet er als volgt uit:
  1. Kaartje sturen (38%)
  2. Iets ondernemen (bijv. uit eten/bioscoop bezoek) (29%)
  3. Bloemen geven (24%)
  4. Chocola cadeau doen (18%)
  5. Parfum cadeau doen (6%)

Liever geen anoniem bericht

Meer dan de helft van Nederland zit niet te wachten op een anonieme aanbidder. Voor 56% zou een anoniem Valentijnsbericht of cadeau een onaangename verrassing zijn. 17% zou dit juist heel spannend vinden. Zij zouden ook wel een idee hebben van wie zo'n anonieme boodschap afkomstig zou zijn.

Over Multiscope

Multiscope helpt bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen. Een goed idee is niet altijd een garantie voor succes. Als u goed luistert naar de wensen van de markt en het hart van uw doelgroep weet te raken is succes echter altijd binnen handbereik. Verzeker u van succes met de juiste marktinformatie! Multiscope biedt toegang tot uw markt en doelgroep via online panels, klantenpanels, een innovatief onderzoeksplatform en continue online marktonderzoek. Stel uw vragen aan het grootste Nederlandse consumentenpanel, B2B panel of één van onze vele doelgroep panels. Ervaar de vele mogelijkheden van het Socratos onderzoeksplatform, waarmee u zelf efficiënt alle gewenste marktinformatie verzamelt. Marktonderzoek is nog nooit zo gemakkelijk geweest. Multiscope werd opgericht in 1993 en is sindsdien uitgegroeid tot dé specialist in online marktonderzoek voor de Benelux. We zijn een toonaangevend onderzoeksbureau en kennen uw markt en doelgroep van dichtbij. Marktonderzoek via Multiscope is eenvoudig, snel en betrouwbaar.







Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

- 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland