Inloggen: | Panellid

Nederlanders werken vaker door tijdens vakantie

’s-Hertogenbosch – 12 augustus 2014. Nederlanders maken tijdens hun vakantie steeds meer gebruik van het internet. Acht van de tien maakt dankbaar gebruik van internetmogelijkheden op bijvoorbeeld de camping. Daarnaast werken we ook steeds vaker tijdens onze vakantie. Dit blijkt uit marktonderzoek onder 1.011 Nederlandse consumenten door onderzoeksbureau Multiscope.

WIFI belangrijk bij keuze verblijf

We zijn massaal online op vakantie: acht van de tien Nederlanders geven aan dat zij tijdens hun vakantie internet gebruiken, in 2011 was dat nog 64%. In 2011 was een laptop het meest gebruikte device om online te gaan. Nu gebruiken we daarvoor de smartphone (72%) en de tablet (49%). Bij de oriëntatie of het boeken van het verblijf tijdens de zomervakantie houden steeds meer Nederlanders rekening met de beschikbaarheid van WIFI. In 2011 was dit voor de helft een aandachtspunt, in 2014 is dit voor zes van de tien vakantiegangers belangrijk.

Vooral mail en social media checken

In 2011 begaven vakantiegangers zich met name online om privémail te checken (63%). Dit doet men nog steeds massaal: 85% doet dit zeker een paar keer per vakantie. Social media gebruiken stijgt met stip. Een kwart deed dat in 2011, nu kijkt 66% weleens op Facebook, Twitter of andere sociale netwerken. Daarnaast kijken vakantiegangers - die internet gebruiken – veel vaker dan voorheen naar weersverwachtingen (85%), het nieuws (79%) of gebruikt men online navigatie of kaarten (62%).

Met tegenzin meer werken tijdens vakantie

Drie op de tien onderbreken af en toe de vakantiepret om te werken. Van alle internet gebruikers op vakantie (met een baan) zegt 9% dagelijks en nog eens 21% een paar keer per vakantie te werken door bijvoorbeeld de e-mail te controleren en beantwoorden. Een derde van alle internetgebruikers met een baan geeft toe tegenwoordig meer te werken op vakantie dan voorheen.

De mogelijkheid die we hebben om online te werken op vakantie is niet voor iedereen een zegen. Vier van de tien werkenden vinden het lastig om zich af te sluiten van het werk, doordat ze online (kunnen) zijn op vakantie. Zes van de tien vinden het vervelend dat ze (online) kunnen werken tijdens vakantie. Slechts een klein deel (14%) vindt deze mogelijkheid prettig.

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij n=1011 consumenten het onderzoek volledig hebben ingevuld. Hiervan vallen n=586 binnen de groep die internet gebruikt op vakantie en momenteel een baan heeft.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoek en panels. Het bedrijf voert landelijk representatief marktonderzoek uit via haar consumentenpanel (140.000+ leden), B2B panel (70.000+ leden) en een negental gespecialiseerde doelgroepenpanels. Tevens ondersteunt Multiscope opdrachtgevers met de opbouw, beheer en exploitatie van eigen panels en levert het software voor online marktonderzoek. Daarnaast loopt Multiscope voorop op het terrein van social media research. Met Momentum levert Multiscope een tool waarmee data uit social media verzameld, geanalyseerd en gerapporteerd wordt.

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

- 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland