Inloggen: | Panellid

Nederlandse web vaker in buitenlandse handen

 

's-Hertogenbosch - 22-09-2004. Het surfaandeel van Nederlandse website eigenaren is in de afgelopen drie jaar gedaald van 72% naar 62%. Populaire Nederlandstalige webbestemmingen zijn steeds vaker eigendom van Duitse, Amerikaanse of Scandinavische bedrijven. Dit blijkt uit Visiscan, het website bereiksonderzoek van online onderzoeksbureau Multiscope.

De analyse van de surfaandelen(1) is gebaseerd op de Multiscope Visiscan Top 100 Uitgevers. Deze ranglijst wordt sinds 1999 samengesteld op basis van het aantal unieke bezoekers dat een webuitgever / eigenaar maandelijks weet te trekken met de sites die tot haar eigendom behoren. Voor de analyse is gebruik gemaakt van de cijfers in de maand juli in 2001 en 2004.

Analyse surfaandeel uitgever en land van herkomst

In tegenstelling tot Nederlandse webeigenaren weten Duitse (+6,3%) en Amerikaanse (+4,8%) partijen juist een stijging van het surfaandeel te bewerkstelligen. In absolute zin is er sprake van een daling van het aantal Nederlandse partijen in de top 100. Het aantal Duitse partijen in de top 100 daarentegen, steeg van 6 naar 13. Onder de Duitse partijen bevinden zich vooral retailers (bijv. Aldi, KarstadtQuelle, Metro AG, Otto), reisconcerns (bijv. TUI) en partijen gespecialiseerd in online routeplanners. Het Nederlandse Locatienet werd recent nog overgenomen door PTV AG en daarnaast heeft Mapsolute (www.map24.com) zich een goede positie in de ranglijst verworven.

Het aantal Amerikaanse partijen in de top 100 nam toe van 7 naar 14. De vijf grootste Amerikaanse partijen zijn Microsoft, Google, Dell, Ebay en Yahoo.

Vrijwel alle partijen in de Visiscan top 100 zijn bedrijfseconomisch stabiel. Slechts twee bedrijven zijn getroffen door een faillissement. In de afgelopen drie jaar wisselden 14 partijen van eigenaar. Op dit ogenblik zijn zes partijen in de top 100 eigendom van een venture capital bedrijf. Het is waarschijnlijk dat zij op termijn doorverkocht worden.

Stijging bereik webeigenaren

Schaalvergroting is een trend die duidelijk waarneembaar is. De conclusie dat de grote partijen groter worden is gerechtvaardigd. Was drie jaar geleden een maandbereik van 5% nog voldoende voor een top 100 notering, nu ligt deze drempelwaarde op 8% (ongeveer 800.000 unieke bezoekers per maand).

Het gemiddelde maandbereik van de partijen in de top 100 steeg van 13,3% naar 19,3%. Voor de 25 grootste partijen steeg het gemiddelde maandbereik met 11,4% naar 38,5%. De 10 grootste partijen groeiden met 13,1% naar 52,6%.

Over Multiscope Visiscan

Multiscope Visiscan is hét online bereiksonderzoek voor websites. De dataverzameling verloopt volledig geautomatiseerd via een representatief panel van 1.500 Nederlandse internetgebruikers. Dit panel is voorzien van geavanceerde logsoftware, die realtime en op continue basis registreert welke websites de panelleden bezoeken.

Met de gehanteerde methodiek kunnen middelgrote en grote Nederlandse websites volgens een eenduidige en objectieve standaard met elkaar vergeleken worden. Voor deze vergelijking wordt het criterium van 'unieke bezoekers' gehanteerd. Multiscope Visiscan is bij uitstek geschikt voor selectie van websites voor online advertising, benchmarking, concurrentieanalyse of onafhankelijke trendanalyses. Voor meer informatie zie: http://www.multiscope.nl/visiscan.phtml

Surfaandeel = optelling maandelijkse bezoekers sites webeigenaren uit land x / optelling maandelijkse bezoekers sites webeigenaren alle landen.


Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

- 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland