Inloggen: | Panellid

Omroepen scoren op internet

's-Hertogenbosch - 15-09-2005. De Nederlandse omroepen profiteren op internet duidelijk van de start van het nieuwe TV seizoen. In augustus groeide het bezoek aan de websites van de verschillende omroepen naar 20,9 miljoen (i). In de vergelijkbare periode in 2004 lag dit nog op 8,3 miljoen. Talpa blijkt direct na haar introductie de belofte van een multimediale omroep ook daadwerkelijk in te lossen.

Koek wordt groter

Waar in TV land door de komst van Talpa de spoeling voor de spelers eerder dunner lijkt te worden, weten alle omroepen op internet wel een absolute groei in unieke bezoekers te bereiken. Deels is dit te verklaren door de verder stijgende breedbandpenetratie in Nederland, waardoor multimediale toepassingen via het web steeds beter mogelijk zijn. Daarnaast investeren de omroepen duidelijk steeds meer in een doordachte webstrategie. Ook heeft de komst van Talpa de andere omroepen op scherp gezet waardoor steeds meer nuttige toepassingen beschikbaar zijn voor de internetgebruiker.

De grote vier

De grote 4 omroepen


Ondanks een zeer succesvolle introductie van Talpa op internet houden de Publieke Omroep en RTL Nederland voorlopig stand als internet marktleiders. RTL Nederland groeit echter wel harder dan de Publieke Omroep. Het bereikspercentage van SBS Broadcasting is duidelijk het laagst.

Binnen de Publieke Omroep dragen naast de portal (15%) de websites van de NOS (14%), BNN (6%), Tros (5%) en Vara (4%) het meest bij aan het percentage totaalbereik. Deze 'verzuiling' lijkt ondanks bezuinigingen binnen de Publieke Omroep de belangrijkste succesfactor.

Door de snelle groei kan RTL Nederland op termijn de leidende positie van de Publieke Omroep op internet overnemen. De introductie van het 'actiedomein' rtl457.nl is de belangrijkste verklaring voor de groei. Daarnaast heeft RTL Nederland voor alle zenders en programma's op rtl.nl een uniforme stijl toegepast wat de herkenbaarheid als portal zeker ten goede komt.

Talpa maakt een droomstart als 'internet uitgever'. In de overall ranglijst van Multiscope Visiscan is men inmiddels gevestigd op een 18e positie. Met Big Brother heeft Talpa een bewezen internet succes in huis waar de multimedia ambities van de omroep tot leven komen. Radio 538 is bovendien de best scorende radiozender met een bereik van ruim 8%.

In al het omroep geweld op internet blijft SBS Broadcasting vooralsnog achter. Het bereikspercentage groeide in een jaar van 10% naar 14%, maar dit is onvoldoende om een serieuze bedreiging te kunnen zijn voor de Publieke Omroep, RTL Nederland en Talpa.

Over Multiscope

Multiscope is een toonaangevend online onderzoeksbureau dat sinds 1996 gespecialiseerd is in marktonderzoek via internet. De activiteiten zijn geconcentreerd in de business units 'online onderzoek & enquêtes', 'panel services' en 'website bereiksonderzoek'.
Voor meer informatie zie: www.multiscope.nl

Over Visiscan

Multiscope Visiscan is hét online bereiksonderzoek voor websites. De dataverzameling verloopt volledig geautomatiseerd via een representatief panel van Nederlandse internetgebruikers. Dit panel is voorzien van geavanceerde logsoftware, die realtime en op continue basis registreert welke websites de panelleden bezoeken. Met de gehanteerde methodiek kunnen middelgrote en grote Nederlandse websites volgens een eenduidige en objectieve standaard met elkaar vergeleken worden. Voor deze vergelijking wordt het criterium van 'unieke bezoekers' gehanteerd. Multiscope Visiscan is bij uitstek geschikt voor selectie van websites voor online advertising, benchmarking, concurrentieanalyse of onafhankelijke trendanalyses.
Voor meer informatie zie: http://www.multiscope.nl/visiscan.phtml

i Gedupliceerd bereik: het totaalbereik van alle websites opgeteld, zonder daarbij rekening te houden met overlap.
ii Ongedupliceerd bereik: overlappingen tussen websites van omroep worden verwijderd.


Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

- 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland