Inloggen: | Panellid

Online content stroomt huiskamers binnen

´s-Hertogenbosch - 26-09-2006. Online onderzoeksbureau Multiscope heeft in samenwerking met PCzapper een onderzoek uitgevoerd naar de stand van zaken binnen online video en audio. Driekwart van de ruim 5.000 ondervraagden consumeert online video en audio via de PC. Het meest populair zijn humoristische filmpjes die andere gebruikers maken. Een ruime meerderheid zou daarnaast graag haar favoriete websites op de TV willen gebruiken.

Huiskamer steeds vaker multimedia theater

Ruim driekwart (76%) kijkt en luistert wel eens naar filmpjes en muziek op de PC via internet. Slechts 3% van de gebruikers is niet op de hoogte van de mogelijkheden. De huiskamer neemt een centrale rol in bij de consumptie van online video (46%). De werkkamer (38%) en slaapkamer (9%) volgen op enige afstand. Gevraagd naar hun feitelijke voorkeur geeft zelfs 56% de huiskamer als favoriete plaats op, waarbij de aandelen van de werkkamer (31%) en slaapkamer (7%) lager uitvallen.

Live streams (58%) zijn iets populairder dan downloads (42%). Opvallend is dat men gemiddeld 35% van de content nooit afspeelt na het downloaden. Een minderheid (16%) geeft zelfs te kennen minder dan 10% af te spelen.

De gebruiker als producent

De voorkeur van de geïnteresseerden gaat met 61% duidelijk uit naar humoristische fimpjes van andere internetgebruikers. Nieuws (54%) en TV programma's (46%) completeren de top 3. Bijna een kwart (24%) heeft zelf wel eens filmpjes of foto's op internet geplaatst. Een vijfde (20%) geeft aan hiervoor onvoldoende kennis te hebben, waarvan meer dan de helft (55%) dit wel wil gaan doen als zij de juiste hulpmiddelen hiervoor hebben.

Kansen voor Internet TV

De ondervraagden zijn duidelijk geïnteresseerd in een koppeling tussen internet en televisie. Zo zou 57% hun favoriete websites graag via de televisie willen raadplegen. Ook het lezen/sturen van e-mail (43%), webgames (37%), internetbankieren (28%) en shoppen bij webwinkels (25%) zijn web toepassingen die een substantieel deel van de ondervraagden graag via de televisie wil gebruiken.

Daarnaast geeft 31% aan de filmpjes die men nu nog via de PC bekijkt, ook via de televisie te willen kunnen bekijken. Op dit moment raadpleegt de overgrote meerderheid de filmpjes nog op een desktop PC (84%) gevolgd door een laptop (28%), televisie (9%) en mobiele telefoon (2%).

Toekomst online content

In de toekomst zal de groei van online content vooral komen uit een stijgend tijdsaandeel. Op dit moment besteedt men ongeveer 17% van de tijd die men achter een PC doorbrengt, aan het kijken en luisteren naar filmpjes en muziek. Meer dan eenderde van de ondervraagden (35%) zegt dat dit tijdsaandeel in het komende jaar zal stijgen. Het aantal gebruikers van online video en audio (nu 76%) zal minder stijgen, aangezien 21% van de ondervraagden zegt geen interesse te hebben. Betalen voor online audio en video is nu nog geen gemeengoed. In 8% van de kijk- of luisterminuten betreft het content waarvoor men heeft betaald.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoekpanels. Landelijk representatief onderzoek is mogelijk via het consumentenpanel (100.000+ leden) of B2B panel (20.000+ leden). Daarnaast ondersteunt Multiscope opdrachtgevers met de opbouw, beheer en exploitatie van hun eigen panels. Hiervoor wordt de online marktonderzoekapplicatie Socratos ingezet.

Over PCzapper.TV

PCzapper ontwikkelt en levert producten gericht op de convergentie van de computer, streaming media en televisie. De (gratis) software van PCzapper maakt het mogelijk om streaming media eenvoudig op de PC te bekijken. PCzapper.TV BV is begin 2005 opgericht door internet pionier Vincent Everts. Op dit moment bedient PCzapper meer dan 65 duizend geregistreerde gebruikers van streaming video.

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

- 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland