Inloggen: | Panellid

2 miljoen online boodschappers in 2017

’s-Hertogenbosch – 22 september – Ruim één op de zes Nederlanders koopt in 2017 eten en drinken bij een online supermarkt. Het merendeel van de boodschappen doen consumenten nog steeds in de fysieke supermarkt. In de nabije toekomst zal dit nog steeds het geval zijn. De grootste omzetgroei zit echter in het online supermarktkanaal. Naar verwachting stijgt in 2017 de omzet van online supermarkten met ruim 30%. Dit blijkt uit de Smart Food Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 7.000 Nederlanders.

Supermarkt grootste in aankoop eten en drinken

De online supermarkt is de afgelopen jaren sterk in opkomst. Bijna 1,6 miljoen Nederlanders (16%) hebben inmiddels weleens online eten en drinken besteld bij een supermarkt. Het komende jaar wordt verwacht dat de grens van 2 miljoen Nederlanders gepasseerd gaat worden. Vooral door deze nieuwkomers gaat de omzet met ruim 30% stijgen. Hierdoor stijgt het marktaandeel van online binnen het supermarktkanaal naar 5%.

Albert Heijn populairst

Verreweg de meeste online bestellers (68%) laten de boodschappen thuis bezorgen. Eén op de vijf haalt ze het liefst op in de winkel. Eén op de tien haalt de boodschappen op bij een pickup point. AH.nl is verreweg de populairste online supermarkt. Zes op de tien online boodschappers doen daar hun boodschappen. Daarna volgen Jumbo (18%), PLUS (5%), Picnic (4%) en Hoogvliet (4%). Lang houdbare producten en dranken, zoals frisdrank, bier en wijn zijn de populairste producten in de online supermarkt.

Meeste potentie bij 18 tot 34 jarigen

Twee op de drie consumenten vinden het overbodig om boodschappen online te bestellen als ze een supermarkt in de buurt hebben. Daarnaast vinden vooral vrouwen (38%) het vervelend dat ze niet zelf het product kunnen uitkiezen. Als online supermarkten geen of lagere bezorgkosten zouden rekenen is dit voor een kwart van de consumenten een reden om wel online boodschappen te gaan doen. Van iedereen die nog nooit online boodschappen heeft gedaan, staan 18 tot 34 jarigen het meest open om dit in de toekomst te gaan doen.

Methodiek en verantwoording

De resultaten uit dit persbericht komen uit de Smart Food Monitor en zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij bijna 7.000 respondenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.

Meer weten over de Smart Food Monitor?

De Smart Food Monitor is hét marktonderzoek naar cijfers en trends in food retail in Nederland. Het onderzoek geeft een beeld van het consumptiegedrag en de toekomstverwachting van de consumenten. De cijfers en resultaten van de belangrijkste distributiekanalen (at home, out of home en on the move) worden besproken. Het rapport geeft inzicht in groeiprognoses, bestedingen, marktaandelen, merken, profielen, oriëntatiegedrag, aankooppatronen, eet- en kookgewoonten. Vragen? Neem contact op met Bob de Vries (073-6212122 of bob@multiscope.nl).

Over Multiscope

Multiscope is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, mobiel marktonderzoek, het consumentenpanel, B2B panel en software voor online marktonderzoek.


Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

- 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland