Inloggen: | Panellid

Bijna 900.000 slimme thermostaten in Nederland

’s-Hertogenbosch – 9 maart – Het aantal slimme thermostaten in Nederland is het afgelopen jaar gegroeid met 38% naar bijna 900.000 slimme thermostaten. Eén op de negen huishoudens heeft een slimme thermostaat in huis. Toon is nog steeds de onbetwiste marktleider. Dit blijkt uit de Smart Home Monitor 2017, een onderzoek van Multiscope onder 5.500 Nederlanders.

Slimme thermostaat verovert Nederland

In 2016 hing in 8% van de huishoudens (ruim 600.000 huishoudens) een slimme thermostaat. In 2017 is dit met 38% gegroeid naar 11% (ongeveer 880.000 huishoudens). Deze groei wordt mede veroorzaakt doordat energiemaatschappijen actief de slimme thermostaat promoten en aanbieden bij een energiecontract. Twee op drie huishoudens geven aan de slimme thermostaat bij het abonnement te hebben gekregen.

Kostenbesparing wordt belangrijker

Gemak / comfort (37%) blijft de belangrijkste reden voor het bezit van een slimme thermostaat. Slimme thermostaten zijn namelijk op afstand te bedienen met een app en kunnen er voor zorgen dat het huis bij thuiskomst lekker op temperatuur is. Kostenbesparing speelt een belangrijkere rol bij de keuze van een slimme thermostaat dan een jaar geleden (van 27% naar 30%). Consumenten worden meer bewust dat deze thermostaat kan helpen bij het verlagen van de energie-uitgaven.

Toon verstevigt positie in de markt

Het afgelopen jaar heeft Toon (van Eneco) het marktaandeel verder uitgebreid naar 38%. Bijna vier op de tien slimme thermostaten zijn een Toon. Daarna volgen de slimme thermostaten van Nefit (14%) en Honeywell (11%). Nest wint terrein in Nederland en groeit van 4% naar 8% marktaandeel in 2017. Hiermee is zij de nummer 4 in de markt.

Methodiek en verantwoording

De resultaten uit dit persbericht komen uit de Smart Home Monitor 2017 en zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij bijna 5.500 respondenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.

Meer weten over de Smart Home Monitor?

De Smart Home Monitor is het grootste marktonderzoek over bezit en gebruik van smart home consumentenproducten in Nederland. De cijfers en resultaten van bijna 20 smart home producten en meer dan 200 smart home merken zijn in dit onderzoek opgenomen. Het onderzoek geeft inzichten in bezit, gebruik, profielen, motivatie, drempels, aankoopintentie en toekomstperspectief van smart home toepassingen en producten. Het rapport is beschikbaar vanaf 30 maart 2017. Voor meer informatie of vragen over de Smart Home Monitor kunt u contact opnemen met Bart Roozen of 073-6212122.

Over Multiscope

Multiscope is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, mobiel marktonderzoek, het consumentenpanel, B2B panel en software voor online marktonderzoek.


Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland