Inloggen: | Panellid

Consument vreest drempels elektrisch rijden

’s-Hertogenbosch – 3 februari 2015. Nederlanders staan zeer positief ten opzichte van elektrische auto’s. Echter slechts 13% van de consumenten verwacht dat hun volgende auto een volledige elektrische auto wordt. De grootste drempels van elektrische rijden zijn de actieradius, de hogere prijs van de modellen en het aantal beschikbare oplaadpunten. Dit blijkt uit marktonderzoek onder 1.020 Nederlandse consumenten door onderzoeksbureau Multiscope.

Consument ziet praktische drempels

De grootste drempel om niet tot aanschaf over te gaan is de actieradius van elektrische auto’s (32%). De verwachting is dat een elektrische auto gemiddeld 240 km kan rijden op een volle accu. Daarnaast zijn de hogere prijs voor de modellen (30%) en te weinig oplaadpunten (16%) belemmeringen.

Positief ten opzichte van elektrische auto’s

Consumenten staan wel zeer positief ten opzichte van elektrische auto’s. Maar liefst 85% van de Nederlanders vindt elektrische auto’s een positieve ontwikkeling. De milieuvriendelijkheid van deze auto’s speelt hierbij een belangrijke rol. De consumenten die negatief staan ten opzichte van deze ontwikkeling vinden dat het opwekken van stroom ook milieubelastend is en sommige verwachten drukte of zelfs files bij oplaadpalen langs de snelweg.

Elektrische auto’s dominant in straatbeeld na 2030

Het moment dat elektrische auto’s in het straatbeeld overheersen is nog ver weg. Consumenten verwachten dat rond 2032 de meerderheid van de Nederlanders in een elektrische auto rijdt. Vier op de tien consumenten denkt zelfs dat dit moment nooit aanbreekt. Het aandeel van elektrische auto’s kan sneller vergroten als de auto’s goedkoper worden in aanschaf of voordeliger worden door belastingvoordeel (63%), er meer oplaadpunten beschikbaar komen (32%) en de actieradius vergroot wordt (30%). Bij blijvende hoge kosten in aanschaf (51%), nauwelijks uitbreiding van oplaadpunten (21%), een blijvend lage olieprijs (16%) en beperkte ontwikkeling in accu’s of actieradius (10%) vertraagt deze ontwikkeling. De mening over de rol van de overheid varieert hierin. Drie op de tien Nederlanders vinden dat de overheid moet zorgen dat iedereen een laadpaal voor de deur heeft. Aan de andere kant vindt 36% dit geen taak voor de overheid.

Toyota en Tesla meest bekende merk

De top 5 met meest bekende automerken die een volledig elektrisch model op de markt brengen zijn:

1. Toyota 25%
2. Tesla 24%
3. Renault 13%
4. Opel 13%
5. BMW 11%

Bijna vier op de tien Nederlanders kennen geen enkel merk dat volledig elektrische auto’s op de markt brengt.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoek. De diensten van Multiscope brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met het consumentenpanel, B2B panel, Multiscope Themarapporten en software voor online marktonderzoek (Socratos) en social media research (Momentum).

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

- 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland