Overzicht

19% energiecontracten via vergelijkingssite afgesloten

  • 23 oktober 2025
Bijna een vijfde (19%) van alle huishoudens sloot zich bij een energieleverancier aan via een vergelijkingssite. Independer is de populairste site voor het vergelijken van energieleveranciers. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Energieleveranciers, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.500 Nederlanders. Independer populairste vergelijkingssite Consumenten kunnen via vergelijkingssites energieleveranciers met elkaar vergelijken en zich […]

Nederland kiest politieke partij op inhoud

  • 21 oktober 2025
De stem van de Nederlandse kiezer wordt vooral bepaald door inhoudelijke argumenten. Normen en waarden, partijprogramma’s en stemwijzers wegen het zwaarst in het stemgedrag. Kandidaten op de kieslijst of lijsttrekkers hebben daarentegen minder invloed. Dit blijkt uit de Marktpeiler, het maandelijks onderzoek van Multiscope onder ruim 1.000 Nederlanders. Normen en waarden populairste keuzereden Nederlanders laten […]

Ontwikkelingen in de Nederlandse restaurantmarkt

  • 20 oktober 2025
Recent lanceerde Multiscope de derde editie van de Nationale Benchmark Restaurantketens. Dit is een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, keuzeredenen, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor restaurantketens. Voor dit onderzoek zijn de antwoorden van bijna 3.500 respondenten geanalyseerd. Wat kunt u verwachten? Ketenvorming, standaardisatie en het opbouwen van een sterk merk […]

Restaurantketens trekken jaarlijks 7,3 miljoen bezoekers

  • 16 oktober 2025
Nederlandse restaurantketens trokken het afgelopen jaar 7,3 miljoen bezoekers. ’t Zusje is het populairst (13%). Restaurantketens zijn vooral populair onder 18- tot en met 34-jarigen. The Seafood Bar is juist favoriet bij 50-plussers. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 3.500 Nederlanders. ’ t Zusje het meest bezocht De […]

Nieuw: Het Nationale Hardloop Onderzoek 2025

  • 23 september 2025
Recent lanceerde Multiscope de eerste editie van het Nationale Hardloop Onderzoek. Dit rapport is een grootschalig marktonderzoek onder ruim 2.100 Nederlandse hardlopers en bevat de meest recente informatie over hardloopgedrag, motivaties, deelname aan wedstrijden en voorkeuren voor hardloopschoenen. Bestel het rapport nu en blijf voorop in de laatste ontwikkelingen binnen de hardloopmarkt. Wat kunt u […]

94% hardlopers neemt deel aan wedstrijden

  • 18 september 2025
Een groot deel van de hardlopers in Nederland (94%) neemt minstens één keer per jaar deel aan een wedstrijd of evenement. Wedstrijden zijn vooral populair onder ouderen. Gezondheid is de belangrijkste motivatie om hard te lopen. Dit blijkt uit het Nationale Hardloop Onderzoek, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 2.100 hardlopers. Slechts 6% neemt […]

Inzicht in de positionering van verzekeraars

  • 17 september 2025
Recent lanceerde Multiscope de tweede editie van Uitblinkers Verzekeraars. Dit rapport is een grootschalig positioneringsonderzoek onder ruim 4.000 Nederlanders. In het rapport worden de marktposities van meer dan 70 verzekeraars met elkaar vergeleken aan de hand van het onderzoeksmodel van Treacy en Wiersema. Bovendien toetsen we of de gekozen positionering van de verzekeraars daadwerkelijk aansluit […]

Verzekeraars missen aansluiting met markt

  • 16 september 2025
Hoewel consumenten vooral waarde hechten aan het ‘beste product’, blijkt dit juist de strategie te zijn waarop verzekeraars het laagst scoren. De behoefte aan service is daarentegen het kleinst. ZLM Verzekeringen onderscheidt zich en behaalt de hoogste score op ‘beste product’. Dit blijkt uit Uitblinkers Verzekeraars, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders. […]

Smart home markt stijgt naar €6,5 miljard

  • 4 september 2025
De markt voor smart home producten in Nederland groeide in een jaar tijd van €6,3 miljard naar €6,5 miljard. Het bezit daalde licht. Nederlanders associëren de winkelketen MediaMarkt het meest met smart home producten. Dit blijkt uit de negende editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 7.400 Nederlanders. Smart […]