Inloggen: | Panellid

Weblog

5 tips voor marktonderzoek

Ruud Dankers | 5 Juni 2015 | Marketing & Marktonderzoek, Kwantitatief onderzoek  | 

Marktonderzoek doen is leuk. Wie wil er nou niet meer inzicht krijgen in de doelgroep waarop zijn product of dienst zich richt? Voor het uitvoeren van een goed marktonderzoek zijn er een aantal punten waar u rekening mee kunt houden. Wij helpen u graag met deze vijf tips.

1. Stel een scherpe onderzoeksdoelstelling
Wat wilt u precies weten? Wilt u bijvoorbeeld een algemeen beeld krijgen van de doelgroep of wilt u dieper ingaan op een deelgebied? Het bepalen van de doelstelling is een belangrijke stap in het onderzoeksproces die vaak wordt onderschat. Een scherpe doelstelling helpt u in alle vervolgfasen van het onderzoek: van het effectiever opstellen van de vragenlijst tot het gerichter analyseren en rapporteren van de onderzoeksresultaten. Besteed er dus voldoende aandacht aan.

2. Kies uw doelgroep
Wie behoren tot de groep waar u uiteindelijk uitspraken over wilt doen? En wie behoren er niet toe? Gaat het bijvoorbeeld om alle Nederlanders ongeacht geslacht of leeftijd of gaat het alleen om mannen van 18 tot 34 jaar die het afgelopen jaar een nieuwe auto hebben gekocht? Inzicht in de doelgroep helpt bij het bepalen van de steekproef en zorgt er zo voor dat u gerichter onderzoek kunt doen. Hierdoor weet u zeker dat uw uiteindelijke resultaten relevant zijn voor uw doelgroep.

3. Bepaal uw steekproef
Het selecteren van een steekproef is niet eenvoudig. Dit hangt af van allerlei factoren. Wilt u bijvoorbeeld resultaten die tot op de komma nauwkeurig zijn of is een indicatief resultaat voor u voldoende? Het is belangrijk dat de steekproef representatief is voor de doelgroep waar u uitspraken over wilt doen. Daarnaast is het ook belangrijk dat de steekproef groot genoeg is zodat de resultaten betrouwbaar zijn. Vindt u het lastig om de steekproef te bepalen? Multiscope geeft u graag advies.

4. Zorg voor een eenduidige vragenlijst
Een vragenlijst is het liefst kort, begrijpelijk en niet sturend. Focus op wat u wilt weten en niet op bijzaken. Dit zorgt er namelijk voor dat de vragenlijst kort blijft: deelnemers aan de vragenlijst zullen minder snel afhaken en u behoudt zelf het overzicht tijdens de analyse en rapportage. Gebruik geen ingewikkelde formulering of vakjargon in uw vragen. Zorg er ook voor dat uw vragen niet sturend zijn en dat iedereen altijd zijn antwoord kwijt kan. Natuurlijk kunt u zelf uw vragenlijst opstellen, maar laat de vragenlijst wel altijd controleren door een expert. Multiscope controleert uw vragenlijst altijd op bovenstaande aspecten. Wilt u het opstellen van de vragenlijst uitbesteden? Ook daarvoor bent u bij Multiscope aan het juiste adres.

5. Analyseer van algemeen naar specifiek
De data is binnen, maar waar moet u beginnen met de analyse? Maak eerst tabellen op hoofdlijn voor meer overzicht. Heeft u een goed beeld van de algemene resultaten? Splits dan uit naar relevante subgroepen, zoals man/vrouw, jong/oud of kopers/niet-kopers. U kunt natuurlijk ook nagaan of er samenhang is tussen verschillende vragen uit uw onderzoek. Ten slotte is het belangrijk dat u op zoek gaat naar de rode draad in de resultaten. Dit helpt u om een samenhangend rapport te schrijven.

Multiscope is een expert in marktonderzoek en helpt u graag bij het gehele onderzoeksproces; van het bepalen van de doelstelling tot het rapporteren van de resultaten. Uw wensen staan hierbij uiteraard altijd centraal. Neem voor meer informatie contact op met Multiscope (verkoop@multiscope.nl of 073-6212122) of vraag direct een offerte aan.


Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Februari 2018

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
«    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728  

                     Smart Media Monitor: Digitaal mediagebruik in Nederland