Inloggen: | Panellid

Weblog

Behoefte onderzoek: vijf gouden tips

Bart Roozen | 21 Mei 2015 | Media & Entertainment, Marketing & Marktonderzoek, Behoefte onderzoek  | 

Een nieuw product of dienst in de markt zetten? Dat is niet eenvoudig. Het is natuurlijk belangrijk dat uw product zo goed mogelijk aansluit bij de behoeften van uw doelgroep. Maar wat zijn die behoeften precies? Welke aspecten zijn voor uw doelgroep belangrijk? Heeft u dit soort vragen, doe dan een behoefte onderzoek. Met de volgende vijf tips voert u een goed behoefte onderzoek uit.

1. Kies uw doelgroep
Wanneer u een behoefte onderzoek doet is het belangrijk goed voor ogen te hebben wie uw doelgroep is. Wanneer u de juiste personen ondervraagt, weet u zeker dat de resultaten ook relevant zijn voor de doelgroep waar u zich met uw product of dienst op wilt richten. Heeft u bijvoorbeeld een product dat bedoeld is voor mannen die graag barbecueën, dan is het zinloos om vrouwen te ondervragen die vegetarisch zijn. Weet u nog niet wie uw doelgroep precies is? Benader dan een zo breed mogelijke doelgroep en ontdek wie behoefte heeft aan uw product.

2. Omschrijf uw concept zo concreet mogelijk
Ook als u alleen een concept heeft en nog geen specifiek product, kunt u een behoefte onderzoek doen. Vraag in dat geval bijvoorbeeld naar de voor- en nadelen van uw concept. Zo komt u erachter of het voor u de moeite is om uw concept door te ontwikkelen. Zorg er wel voor dat u het concept zo concreet mogelijk omschrijft. Voor bruikbare resultaten is het belangrijk dat iedereen weet wat het concept precies is.

3. Richt u op realistische aspecten
Test aspecten van het product die voor u realistisch, haalbaar en te produceren zijn. Wanneer u bijvoorbeeld al weet dat uw product alleen van kunststof gemaakt kan worden, heeft het geen zin om te vragen welk materiaal de voorkeur heeft. Iets wat toch niet kan, hoeft u niet te testen. Dit geldt ook voor diensten. U hoeft niet diep in te gaan op iets dat u in uw dienstverlening toch niet aan kunt bieden.


4. Gebruik een ranking of een conjoint analyse
Een rankingvraag of conjointanalyse leent zich uitstekend voor een behoefte onderzoek. Een ranking meet welke aspecten van uw product voor uw doelgroep het belangrijkst zijn. U kunt de rankingvraag op meerdere manieren stellen: als single-responsvraag, multi-responsvraag, als matrix of u kunt de aspecten op volgorde laten zetten. Met een conjointanalyse kunt u de verschillende aspecten in combinatie meten. Heeft men bijvoorbeeld liever een stofzuiger met een lang snoer en een gemiddelde zuigkracht of een stofzuiger met een kort snoer en hoge zuigkracht? Door aspecten in combinatie te meten weet u welke aspecten daadwerkelijk de voorkeur hebben. Dit leidt tot de optimale combinatie.

5. Vergeet niet een open vraag te stellen
Uiteraard heeft u al goed nagedacht over het product, de dienst of het concept dat u op de markt wilt brengen. Toch kan het zijn dat u iets vergeet. Doet u een behoefte onderzoek, neem dan altijd een open vraag op in de vragenlijst. Zo geeft u de respondent de mogelijkheid om met suggesties te komen waar u misschien nog niet aan gedacht heeft.

Wilt u hulp bij het uitvoeren van een behoefte onderzoek? Wij helpen u graag verder. Neem contact op met Multiscope (verkoop@multiscope.nl of 073-6212122) of vraag direct een offerte aan.


Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

April 2019

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
«    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Ben jij onze nieuwe Online Marketeer of Research Consultant?


Multiscope is lid van:
Multiscope is lid van: MOA, Nima, OMI en Esomar