Inloggen: | Panellid

Weblog

Dringen geblazen met sociale netwerken

John Kivit | 27 September 2008 | E-Business & E-Commerce, Usability & Design  | 

Er is op het moment een ware hausse aan nieuwe sociale netwerken. Iedere dag ziet een nieuw initiatief het daglicht. Overdaad schaadt en ik vraag me af of het niet TE druk is in deze markt. Uiteindelijk zal er slechts ruimte zijn voor een paar sociale netwerken, want als gebruiker heb je simpelweg niet de tijd om alles bij te houden.

‘Get big, get niche or get lost’ is een gezegde wat in de Amerikaanse zakenwereld veel wordt gebruikt. Dat lijkt ook het advies voor al die jonge startups. Ga voor de massa, of zoek een specifiek interessegebied op. Anders kun je er donder op zeggen dat je te weinig toegevoegde waarde biedt en al die goed bedoelde inspanningen voor niets zijn. Sociale netwerken zijn alleen nuttig als ze voldoende gebruikers hebben en/of veel interactiviteit bieden.

Zelf gebruik ik op dit moment Twitter, Linkedin, Hyves, Plaxo, Friendfeed en Facebook (in die volgorde) en Flickr voor mijn foto’s. Daarnaast zijn er nog minimaal dertig andere sociale netwerken waar ik me ooit voor heb aangemeld, maar die mijn aandacht inmiddels verloren hebben. Ook in mijn voorkeursnetwerken zal waarschijnlijk nog wel gesneden worden, omdat het simpel gezegd te veel is. Je bent alleen al om ‘vriend verzoeken’ af te handelen een half uur per dag kwijt .

De hausse aan sociale netwerken wordt het best geïllustreerd door een nieuwsbericht van Ning. Iedere 30 seconden wordt bij Ning een nieuw, persoonlijk, sociaal netwerk geboren. Ning is slim en biedt je een jumpstart als je zelf een netwerk wilt bouwen.

Voor bedrijven die een sociaal netwerk willen starten is het een beter advies om aansluiting te zoeken bij een bestaand netwerk, dan helemaal opnieuw te beginnen. Zoek gewoon de massa op, in plaats van te proberen die zelf op te bouwen. Begin een eigen Hyve of Linkedin groep. Dan zul je weinig moeite hebben om een achterban op te bouwen. Dikke kans namelijk dat je doelgroep al in een netwerk zit en dan bespaar je mij weer de zoveelste registratie en login. Zo lukte het mij om in twee weken meer dan 400 personen te verzamelen in de Linkedin groep Marketing Pioneers. De nieuwe aanmeldingen stromen nog iedere dag binnen. Op naar de 1.000 dus.

Als je dan toch de greep naar het kampioenschap van de sociale netwerken wilt wagen, zorg er dan in ieder geval voor dat je sociaal netwerk werkt als een zonnetje. Minimaliseer de drempel om lid te worden tot een absoluut minimum. En zorg voor een superieure gebruikerservaring. Eén foutmelding en ik ben pleite. Ga zuinig om met mijn spaarzame tijd. Hou me niet op, maar help me vooruit.

Een nieuwkomer die hier bijzonder goed in slaagt is het Nederlandse Mindz.com. Met een leuke registratieprocedure waar ze je digitale DNA vaststellen. Goed weergegeven ook in een tagcloud. De gebruikerservaring van Mindz, dat nog in beta is, mag een voorbeeld zijn voor veel sociale netwerken. Ook de vormgeving is goed, lekker rustig met veel wit. Mindz is eigenlijk net als Ning een facilitator. Je kunt er naast een eigen profiel, ook een blog en groep (Plaza) aanmaken. Daarnaast kun je een besloten groepje (Ring) aanmaken waar je naar hartelust achter gesloten deuren kunt samenwerken.

De mensen achter Mindz hebben met Meeting Plaza en Seats2meet al een schat aan ervaring opgebouwd met offline netwerken. Dat zie je terug in de digitale variant. Een moedige stap bovendien om deze stap van de offline naar de online wereld te wagen. Nog guts, no glory. Crosschannel in zijn zuiverste vorm. Ik wens ze daarom alle succes toe bij het vinden van de massa, die hoe je het ook wendt of keert, nodig is voor deze vorm van zakendoen.


Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Februari 2020

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
« Dec    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829  

Nieuw: baanbrekend rapport over Nederlandse foodmarkt


Multiscope is lid van:
Multiscope is lid van: MOA, Nima, OMI en Esomar