Inloggen: | Panellid

Weblog

E-book boekt geen vooruitgang

Yves Kistemaker | 19 Augustus 2019 | Media & Entertainment, Cijfers & Trends, Bedrijf & Markt  | 

Slechts twee procent van de 6 miljard digitale minuten die de consument per dag besteedt behoort toe aan e-reading. Dit komt neer op 145 miljoen minuten per dag, hetgeen nagenoeg hetzelfde is als in 2017. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

E-reading stagneert, bol.com prolongeert

Eén op de vier Nederlanders (27%) leest weleens e-books. Deze groep besteedt gemiddeld 41 minuten per dag aan een digitaal boek en het merendeel van deze e-book lezers koopt zijn e-books los. Voor alle hiervoor genoemde resultaten geldt dat deze niet zijn gestegen ten opzichte van 2017. De marktleider op het gebied van losse verkoop is nog steeds overduidelijk bol.com. Meer dan driekwart koopt hier zijn of haar e-books (77%). Met een stijging van 5% heeft bol.com hiermee haar koppositie verstevigd. Op aanzienlijke afstand volgen Kobobooks.nl (18%) en Bruna.nl (14%).

ereaders retail marktaandeel

E-book abonnementen stijgen wel

Ondanks dat alle cijfers aantonen dat e-reading stil staat laat één categorie wel positieve resultaten zien. Het percentage e-book lezers met een e-book abonnement (27%) is ten opzichte van 2017 gestegen met 5%. Abonnementsdienst Bibliotheek.nl (49%) is weliswaar nog steeds de koploper in dit segment, echter naderen Kobo Plus (37%) en Bookchoice (33%) snel. Waar Bibliotheek.nl is gedaald (-3%) ten opzichte van 2017 zijn Kobo Plus (+15%) en Bookchoice (+8%) beiden gestegen. Uiteindelijk is Kobo Plus commercieel gezien het meest succesvol van de drie hiervoor genoemde partijen.

Consumenten besteden naar schatting €2,4 miljoen per jaar bij Kobo Plus, terwijl ze bij Bibliotheek.nl en Bookchoice respectievelijk €1,7 miljoen en €0,8 miljoen besteden. Ondanks dat alle drie stijgingen in inkomsten laten zien zijn de inkomsten in vergelijking met VOD en muziekstreaming diensten relatief laag.

Stoffig imago e-reading

Als we naar de toekomst kijken dan lijkt er vooralsnog niet veel progressie te zitten in e-reading. Een teken aan de wand is de lage aankoopintentie van e-readers. Slechts 7% van de consumenten die weleens een boek leest wil een e-reader gaan kopen. Voor heel Nederland komt dit neer op 3%. Men heeft al genoeg apparaten en nog een mobiel apparaat erbij lijkt te veel van het goede. Daarnaast voorzien de mobiele telefoon en/of tablet reeds de behoefte in het lezen van e-books.

Naast de lage aankoopintentie is er nog een indicator van een minder rooskleurig toekomstperspectief. Ouderen besteden namelijk veel meer digitale minuten aan e-reading dan 18- tot 34-jarigen. De jongste doelgroep lijkt zich nog niet massaal te interesseren voor digitaal lezen. Zonder deze laatstgenoemde doelgroep zal het lastig worden om e-reading nu en in de toekomst te laten stijgen. Het introduceren van een abonnementsmodel waarbij een e-reader en onbeperkt boeken lezen zijn inbegrepen zou de groei kunnen stimuleren.

Smart Media Monitor

De resultaten in dit bericht komen uit de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek naar het digitaal mediagebruik van Nederland. In het onderzoek zijn 3.600 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking. Voor vragen kunt u contact opnemen met Yves Kistemaker via yves@multiscope.nl


Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

December 2019

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
« Sep    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Multiscope is lid van:
Multiscope is lid van: MOA, Nima, OMI en Esomar