Inloggen: | Panellid

Weblog

Hoe bedenk je de perfecte bedrijfsnaam?

John Kivit | 20 September 2008 | Marketing & Marktonderzoek  | 

Het starten van een onderneming begint vaak met een idee en een bedrijfsnaam. Zelf zit ik op het moment ook weer in het proces van het vinden van de perfecte bedrijfsnaam. Maar hoe zorg je er nu voor dat die bedrijfsnaam uiteindelijk dat sterke merk wordt waar je op hoopt? Je kunt gaandeweg namelijk een hoop fouten maken. Voor een aantal kan ik je behoeden met een helder stappenplan.

Stap 1. Afbakening
Denk eerst na over het marktgebied dat je wilt bestrijken. Is het de wereld, een land of een regio? Welke doelgroep ga je bedienen en welke ‘nuttigheden’ zoekt deze doelgroep. Het marktgebied is belangrijk om te beslissen of je een internationale of nationale bedrijfsnaam kiest. En je doelgroep, daar doe je het natuurlijk allemaal voor.

Stap 2. Brainstorm
Bedenk eerst goed wat je wilt uitstralen met je naam. Wat moeten de toekomstige merkwaarden worden van je merk? Die merkwaarden zijn als het ware de kapstop waaraan je alles ophangt. Ze dwingen je ook om in een bepaalde richting te denken. De merkwaarden zijn als het ware de nuttigheden die je doelgroep zoekt.

Bedenk vooraf goed of je het wilt zoeken in een ‘fantasy’ naam of een beschrijvende naam. Marktplaats en Startpagina zijn voorbeelden van een beschrijvende naam. De naam zegt exact wat je bedrijf doet. Ziggo is een voorbeeld van een fantasy naam. Minder duidelijk, maar wel uniek. Je kunt als alternatief ook nog kiezen voor een afkorting (KPN, SBS) of je eigen naam verwerken in de bedrijfsnaam. Dat kan handig zijn als jij de onderscheidende waarde bent van het bedrijf.

Het organiseren van een brainstorm werkt het best als je met een aantal personen aan de slag gaat die de markt kennen. Zorg wel voor een voldoende divers gezelschap, want je hebt allemaal je eigen oogkleppen op. Het inzicht van een ander kan vaak verhelderend werken. Al is het maar om te weten wat je juist niet wilt.

Zorg voor iemand die de brainstorm leidt. Alles mag, niets is te wild. Probeer om alle ideeën of woorden die te binnen schieten als men aan de merkwaarden denkt op een groot whiteboard of stuk papier te schrijven. Streef naar zoveel mogelijk woorden, uiteindelijk merk je vanzelf wanneer de pijp leeg is.

Stap 3. Longlist
De woorden die je inmiddels op whiteboard of papier hebt ga je proberen tot bedrijfsnamen te vormen. Maak combinaties, verbasteringen of voeg lettercombinaties toe aan de bestaande woorden. Combineren kan bijvoorbeeld met de Dot-o-mator. Soms werkt het ook om klinkers (a, i, e, o, u) te rouleren. Zo wordt de kans op een unieke naam toe. Probeer te komen tot een zo lang mogelijke lijst. Ik heb brainstorms gehouden waar wel 100 namen uitkwamen. Maar denk je dat er al een aantal echte winners tussen zitten dan volstaat een lijst met 20 namen.

Is je lijst te kort en mis je de inspiratie? Een goede tip is om algemene concepten toe te voegen aan je woordflarden. Denk aan kleuren, zaken uit de natuur, dagen, steden, landen etc. Je kunt het ook nog in een andere hoek zoeken. Wil je een avontuurlijk bedrijf? Zoek het in de hoek van de ontdekkingsreizigers. Wil je snelheid uitstralen, kijk eens in de wereld van snelle auto’s. Kwaliteit? Voeg edelstenen toe. En zo kun je nog wel even doorgaan. Wikipedia kan je helpen.

De vorige fasen zijn vaak heel inspirerend en motiverend. Natuurlijk wordt er wel eens iemand teleurgesteld die denkt DE naam te hebben. Zorg daarom ook dat 1-2 mensen uiteindelijk de longlist maken, anders wordt het een gebed zonder eind.

Stap 4. Beschikbaarheid checken
Vanuit de longlist ga je checken of de naam uniek genoeg is. Controleer het KvK handelsregister, check of nationale en internationale domeinnamen nog vrij zijn. Doe eens een search via Google op je nieuwe bedrijfsnamen. Wil je veel zekerheid, check dan ook bijvoorbeeld het Benelux Merkenregister.

Op deze manier wordt je longlist waarschijnlijk al snel uitgedund. Het zal je verbazen hoeveel namen al weg zijn, zeker als je voor een internationale focus gaat. Op het eind van deze stap hoop je nog ongeveer 5 tot 10 namen over te hebben. Raak niet gedemotiveerd door deze stap, want het kan goed zijn dat je helemaal opnieuw kunt beginnen. Winnaars zijn volhouders, dus in dat geval weer met het hoofd omhoog naar stap 2.

Stap 5. Testen!
Ook de groep die in de brainstorm heeft gezeten is waarschijnlijk zo ‘bedrijfsblind’ als de pest. Wil je echt zekerheid hebben dan is het zaak om je naam te testen in een bredere groep. Testen doe je op voorkeur (laat ze een rapportcijfer geven), herinnering (laat de namen zien en vraag 5 minuten later welke zijn blijven hangen), associatie (waar denkt men aan bij het horen van de naam) en merkwaarden (in welke mate koppelt men de bedrijfsnaam aan je merkwaarden). Voor een beschrijving van de volledige methodiek kun je het document naamsonderzoek van Multiscope raadplegen.

Heb je een beperkt budget? Test de naam zelf onder 20 tot 50 personen. Zorg ook hier voor een heterogene samenstelling van de groep. Maar je kunt natuurlijk ook een beroep doen op een marktonderzoekpanel. Dan wordt de naam getest onder honderden respondenten en krijg je resultaten tot twee cijfers achter de komma. Belangrijk als er veel geld gemoeid is met je nieuwe bedrijf.

Voor de testfase is het aan te raden om bij de namen die je persoonlijke voorkeur hebben alvast een aantal domeinnamen te reserveren. Je weet namelijk nooit of er slimmeriken in je focus groep zitten die je voor zijn.

Uit deze fase zal de beste naam naar voren komen. Soms kun je een strategische reden hebben om nummer 2 of 3 te kiezen, maar vaak zul je gaan voor de naam die als winnaar uit de test kwam.

Stap 6. Aan de slag
Leg je winnende naam vast bij de betreffende instanties waarbij je in stap 4 de beschikbaarheid hebt getest. Gefeliciteerd, je nieuwe winnaar is zojuist geboren. Nu nog een jaar of vijf veel energie steken in je bedrijf en je weet of je de nieuwe Bill Gates, Steve Jobs of Richard Branson gaat worden. Ook zij zijn begonnen met een naam en een idee!


Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

September 2019

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
« Aug    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Multiscope is lid van:
Multiscope is lid van: MOA, Nima, OMI en Esomar